sv: sv: kn filter på td5 (19-02-2007 18:05:27)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj
KN-filter er en genial opfindelse.... Har det selv i min RR P38, der er en benziner..... Omend til diesel biler er de absolut ikke anbefalelsesværdige fordi:
Mængden af luft ændres så væsentligt, at bilens ECU Ikke kan finde ud af det længere - dette kan ses tydeligt med det blotte øje gennem bagruden! På en diesel med almindeligt papirfilter vil der almindeligvis komme en sort dieselsky ud ved kraftig acceleration eller udledningstest af partikler ved bilsyn.
Ved brug af KN-filter VÆLTER der sort røg ud.... bilen får mere luft og giver derfor mere brændstof - men desværre ikke i korrekt mængde og bilen forurener pludseligt helt enormt! (mere end normalt - og ja jeg ved godt at alle biler forurener og 4x4biler mere end andre og miljøfolk står på stilke for at sætte os på hjul og stejle (gisp, skal lige have vejret) så derfor skal vi lige holde tungen lige i munden vedr. dette).
På trods af den øgede brændstofmængde yder bilen ikke mere - og umiddelbare skrøne om også at køre længere på literen holder heller ikke i virkeligheden...
Jeg har set dette fænomen på adskellige biler efterhånden og kan derfor DESVÆRRE ikke anbefale KN-filtre til dieselbiler. Hvorfor det tilsyneladende kun gælder for dieselbiler undrer jeg mig også over - men indtil videre har jeg endnu ikke fundet svaret.
En lille sidebemærkning - hvis KN-filtre også bare en sagen til 4x4 - hvorfor bruges de så ikke til Paris - Dakar rallies - de bruger nemlig andre typer filtre eller almindelige papirfiltre, der renses/skiftes dagligt - bare en tanke??!!
Thorstein #7334