Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: kn filter på td5 (19-02-2007 18:05:27)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj
KN-filter er en genial opfindelse.... Har det selv i min RR P38, der er en benziner..... Omend til diesel biler er de absolut ikke anbefalelsesværdige fordi:

Mængden af luft ændres så væsentligt, at bilens ECU Ikke kan finde ud af det længere - dette kan ses tydeligt med det blotte øje gennem bagruden! På en diesel med almindeligt papirfilter vil der almindeligvis komme en sort dieselsky ud ved kraftig acceleration eller udledningstest af partikler ved bilsyn.

Ved brug af KN-filter VÆLTER der sort røg ud.... bilen får mere luft og giver derfor mere brændstof - men desværre ikke i korrekt mængde og bilen forurener pludseligt helt enormt! (mere end normalt - og ja jeg ved godt at alle biler forurener og 4x4biler mere end andre og miljøfolk står på stilke for at sætte os på hjul og stejle (gisp, skal lige have vejret) så derfor skal vi lige holde tungen lige i munden vedr. dette).

På trods af den øgede brændstofmængde yder bilen ikke mere - og umiddelbare skrøne om også at køre længere på literen holder heller ikke i virkeligheden...

Jeg har set dette fænomen på adskellige biler efterhånden og kan derfor DESVÆRRE ikke anbefale KN-filtre til dieselbiler. Hvorfor det tilsyneladende kun gælder for dieselbiler undrer jeg mig også over - men indtil videre har jeg endnu ikke fundet svaret.

En lille sidebemærkning - hvis KN-filtre også bare en sagen til 4x4 - hvorfor bruges de så ikke til Paris - Dakar rallies - de bruger nemlig andre typer filtre eller almindelige papirfiltre, der renses/skiftes dagligt - bare en tanke??!!

Thorstein #7334
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "toppakning"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.