sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd (12-03-2007 20:08:26)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj
Hej Eddie,
Når en dieselbil ryger meget.. er det da ikke tegn på at noget er "rygende galt"... det er enten for meget brændstof (eller for lidt luft) - eller underkompression således at den kan bruge af motorolien som "drivmiddel".
Selvsamme "problematik" i form af unødig røgudvikling findes ikke direkte med en benzinbil, men miljøpåvirkningen bliver lidt den samme - unødig udvikling af uønskede reststoffer i udblæsningsluften. "Giftigheden" af udstødningsgasserne er bare lettere at se ved en dieselbil pga den sorte røg fra svovl i dieselolien. Vi har jo her i DK et meget højt ppm (50) tal i diesel i forhold til en del af vore nabolande.
hvorvidt LR er præget af "afbrændte turboer" skal jeg ikke være orakel udi.... men risikoen for turbohaveri er givet større ved høje kilometertal fremfor lavere pga. slidtage- her ses bort fra køretøjer der med bruges til "entreprenørkørsel". Denne type brug foranlediger almindeligvis hyppigere olieskift for, at opretholde fabriksgaranti. "Ekstrem kørsel" eller rettere gadaræs er vel ikke så hyppigt i LR produkter - selvom de nyere kompressor modeller bestemt kan magte denne disciplin mesterligt. Men enhver bil kan ødelægges af en "idiot" bag rattet - høje omdrejningstal i kold tilstand med brug af turbotrykket inden olie og vand har fået lov til at gennemvarme alle motordele....
de fleste dieselbiler med turbo går sædvanligvis "død" pga. manglende olieskift, lav oliestand, tilstoppede luftfiltre/intercoolere, forurenet brændstof (tanken hjemme på gården - den med alt bundslammet)
Men egentlig gik denne debat vel på hvorvidt man burde købe en bil, der havde rundet ca. 300.000km og ikke på hvorvidt man bør skifte den nuværende ud - hvis man køber en bil med et lavt kilometertal (ca. 50.000 eller deromkring) og køre i den til den runder 3-400.000 km med passende vedligeholdelde (altså minimum service som foreskrevet af producenten - gerne mere!) så ser jeg intet til hinder for, at det ikke skulle lykkedes. (forbehold for diverse akutte reperationer).
Hvis alle beholder deres biler så længe bliver der imidlertid ikke nogen til salg til de af os der gerne køber en bil der lige har fået "taget toppen af prisen"
Og kilometerfobi?? Jeg ville ikke selv købe en bil med et højt tal til daglig kørsel hvis jeg ikke kunne skrue selv (det kan jeg imidlertid) men vi er jo alle forskellige - og tak for det!)
Thorstein - der stadig gerne vil have en gammel bil fra 1950'erne med en million på klokken - hvem har en, de ikke skal bruge mere???!! (svar gerne i Roverbørsen!)