Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd (12-03-2007 20:08:26)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj
Hej Eddie,

Når en dieselbil ryger meget.. er det da ikke tegn på at noget er "rygende galt"... det er enten for meget brændstof (eller for lidt luft) - eller underkompression således at den kan bruge af motorolien som "drivmiddel".

Selvsamme "problematik" i form af unødig røgudvikling findes ikke direkte med en benzinbil, men miljøpåvirkningen bliver lidt den samme - unødig udvikling af uønskede reststoffer i udblæsningsluften. "Giftigheden" af udstødningsgasserne er bare lettere at se ved en dieselbil pga den sorte røg fra svovl i dieselolien. Vi har jo her i DK et meget højt ppm (50) tal i diesel i forhold til en del af vore nabolande.

hvorvidt LR er præget af "afbrændte turboer" skal jeg ikke være orakel udi.... men risikoen for turbohaveri er givet større ved høje kilometertal fremfor lavere pga. slidtage- her ses bort fra køretøjer der med bruges til "entreprenørkørsel". Denne type brug foranlediger almindeligvis hyppigere olieskift for, at opretholde fabriksgaranti. "Ekstrem kørsel" eller rettere gadaræs er vel ikke så hyppigt i LR produkter - selvom de nyere kompressor modeller bestemt kan magte denne disciplin mesterligt. Men enhver bil kan ødelægges af en "idiot" bag rattet - høje omdrejningstal i kold tilstand med brug af turbotrykket inden olie og vand har fået lov til at gennemvarme alle motordele....

de fleste dieselbiler med turbo går sædvanligvis "død" pga. manglende olieskift, lav oliestand, tilstoppede luftfiltre/intercoolere, forurenet brændstof (tanken hjemme på gården - den med alt bundslammet)

Men egentlig gik denne debat vel på hvorvidt man burde købe en bil, der havde rundet ca. 300.000km og ikke på hvorvidt man bør skifte den nuværende ud - hvis man køber en bil med et lavt kilometertal (ca. 50.000 eller deromkring) og køre i den til den runder 3-400.000 km med passende vedligeholdelde (altså minimum service som foreskrevet af producenten - gerne mere!) så ser jeg intet til hinder for, at det ikke skulle lykkedes. (forbehold for diverse akutte reperationer).

Hvis alle beholder deres biler så længe bliver der imidlertid ikke nogen til salg til de af os der gerne køber en bil der lige har fået "taget toppen af prisen"

Og kilometerfobi?? Jeg ville ikke selv købe en bil med et højt tal til daglig kørsel hvis jeg ikke kunne skrue selv (det kan jeg imidlertid) men vi er jo alle forskellige - og tak for det!)

Thorstein - der stadig gerne vil have en gammel bil fra 1950'erne med en million på klokken - hvem har en, de ikke skal bruge mere???!! (svar gerne i Roverbørsen!)
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "bagklap"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.