Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: Kvadrant endnu en gang (26-04-2007 21:42:27)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl
Rolig nu...

Man kan lave en fandens masse beregninger over kabeltykkelser og deres tilladelige belastning, men så længe man ikke kender:

a: Føringsvejens længe
b: Antallet af enkeltledere
c: Tværsnittet af enkeltledere
d: Typen af fletning eller snoning af lederene
e: Typisk anvendelsestempereatur
f: Duty Cycle

- vil enhver form for egentlig beregning alligevel basere sig på gætværk.

Når duty cycle på det pågældende trækspil ligger på omkring 10% giver det - i hvert fald for langt hovedparten af forummets læsere - ikke økonomisk rationel mening at dimensionere kabelføringen efter anbefalede værdier for konstant belastning!

Når der tales 12 volt er længden af kablerne enormt vigtig! Hvis batterierne sidder ude i motorrummet kan man gå endnu længere ned i kabeltykkelse end ellers.

Dernæst er antallet af ledere i kablet vigtigt. To kabler med ens tværsnitsareal, men forskellig mængde enkeltledere, vil være dimensioneret til vidt forskellige strømme. Desto flere enkeltledere desto bedre. Forslaget om at trække flere 16¤ kabler giver rigtig god mening - og kan samtidigt i visse tilfælde være økonomisk hensigtsmæssigt tilmed.

Hos den lokale elektro-forretning har de fintrådet svejsekabel, hvilket er udmærket til sådanne installationer. 35¤ er dimensioneret til 250amp ved 60& duty cycle. Batterier og trækspil er blødkogte længe inden!

(Skal man bruge sit trækspil til hård konkurrencekørsel _KAN_ der være mening i anderledes dimensionering, men husk blot at kablerne ikke _NØDVENDIGVIS_ er det svage led i kæden. Kabeltermineringen og befæstningen på henholdsvis batteri, relæer og motor er mindst lige så vigtige. Desuden vil batterierne vånde sig heftigt over en sådan behandling.)

Det formentlig vigtigste i forbindelse med installationen er at benytte samme kabeltykkelse til jordingskablet og sørge for at dette er ført helt tilbage til batteriets minus-pol.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad

Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "safaritag"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.