sv: sv: Kvadrant endnu en gang (26-04-2007 21:42:27)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl
Rolig nu...
Man kan lave en fandens masse beregninger over kabeltykkelser og deres tilladelige belastning, men så længe man ikke kender:
a: Føringsvejens længe
b: Antallet af enkeltledere
c: Tværsnittet af enkeltledere
d: Typen af fletning eller snoning af lederene
e: Typisk anvendelsestempereatur
f: Duty Cycle
- vil enhver form for egentlig beregning alligevel basere sig på gætværk.
Når duty cycle på det pågældende trækspil ligger på omkring 10% giver det - i hvert fald for langt hovedparten af forummets læsere - ikke økonomisk rationel mening at dimensionere kabelføringen efter anbefalede værdier for konstant belastning!
Når der tales 12 volt er længden af kablerne enormt vigtig! Hvis batterierne sidder ude i motorrummet kan man gå endnu længere ned i kabeltykkelse end ellers.
Dernæst er antallet af ledere i kablet vigtigt. To kabler med ens tværsnitsareal, men forskellig mængde enkeltledere, vil være dimensioneret til vidt forskellige strømme. Desto flere enkeltledere desto bedre. Forslaget om at trække flere 16¤ kabler giver rigtig god mening - og kan samtidigt i visse tilfælde være økonomisk hensigtsmæssigt tilmed.
Hos den lokale elektro-forretning har de fintrådet svejsekabel, hvilket er udmærket til sådanne installationer. 35¤ er dimensioneret til 250amp ved 60& duty cycle. Batterier og trækspil er blødkogte længe inden!
(Skal man bruge sit trækspil til hård konkurrencekørsel _KAN_ der være mening i anderledes dimensionering, men husk blot at kablerne ikke _NØDVENDIGVIS_ er det svage led i kæden. Kabeltermineringen og befæstningen på henholdsvis batteri, relæer og motor er mindst lige så vigtige. Desuden vil batterierne vånde sig heftigt over en sådan behandling.)
Det formentlig vigtigste i forbindelse med installationen er at benytte samme kabeltykkelse til jordingskablet og sørge for at dette er ført helt tilbage til batteriets minus-pol.
Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad