Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Discovery 200 Tdi (01-05-2007 14:22:39)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj
Kære alle

Så er den gal igen.

Jeg synes jo den gode gamle vogn efter en stort set totalrenoveret motor skulle kunne klare at køre rigtigt godt - specielt efter at have være repareret (februar 2006) på et unavngiven autoriseret værksted "lidt" ude på Vestsjælland.

Den smider en del olie, så jeg planlagde at køler og oliekøler samt olieslanger skulle skiftes ud. Olien bliver jævnligt skiftet, både det hele med filter og det der røg gennem huller her og der.

Udskiftningen af køler og slanger gik helt fint og nu var der ikke spild her længere. Efter en rensning af motorrummet kunne jeg konstatere at motoren fortsat smider olie, men fra toppakningen. Af med topdækslet. Her kunne jeg ved det blotte øje konstatere at en af strækboltene havde rystet sig løs?!??!!? Alle bolte blev tjekket og de fleste havde ens spænding. Jeg tjekkede da lige boltene til vippetøjet og 2 af 5 var så sandelig rystet løs ??!?!?! Åbenbart i min naivitet troede jeg at når først der er spændt ind til rette moment skal jeg ikke forvente at bolte ryster sig løse igen. Mit værksted lød ikke overrasket. Har I andre oplevet noget lignende?

Nu skulle afstanden tjekkes på ventilerne. Ud over at de generelt stod et sted mellem 0,3 og 0,5 (norm 0,2) kunne jeg konstatere at ventilfjederen til nummer 8 (og kun den) var helt kokset til. Hvordan kan det lade sig gøre?

Nå det hele er så samlet igen og nu kan jeg til min store skræk konstatere at bilen ryger så sort at jeg har svært ved finde ud af hvor det kommer fra. Den har dog fået sin motorkraft igen. Det gode værksted mener jo at jeg bare skal rense intercooleren???

Nå mine gode folk:
- Kan boltene til topstykke og vippetøj ryste sig løse?
- Hvordan kan EN ventilfjeder blive kokset helt til?
- Kan ventilafstanden til vippetøjet flytte sig så radikalt og forskelligt som beskrevet ovenfor?
- Kan en rensning af intercooleren medføre at udstødningen ikke er sort?
- Hvad er det der får motoren til at ryge sådan når ventilerne justeres på plads og topstykke spændes til blokken?


Ham der havde den opfattelse at en 200Tdi bare er så fed en motor - jeg har en anden og den ER fed.
Martin ;-)
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "generator"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.