Land Rover Forum

Svar på indlægget:

hjulbolte (16-07-2007 22:17:35)
Jan Østberg #5876, reg. nsj
Ærede forum, jeg har igen ladet et professionelt værksted pille ved min RR - denne gang et dækværksted, som skulle lappe et punkteret hjul. Det viste sig efter et døgns stilstand at de ikke havde fået det tæt .. men de var så villige til at prøve igen i dag. Derfor ville jeg skrue hjulet af og tage det med; men jeg kunne ikke løsne så meget som en eneste af hjulmøtrikkerne. Nu er det sådan at jeg succesfuldt har kunnet løsne f.eks. samtlige bolte i min 109ers undervogn; og jeg har lige skiftet stræberarme i min anden RR, her kunne jeg også løsne alle boltene så selvom jeg måske nok har spaghettiarme så kan jeg godt trykke til. Mine hjulbolte er normalt spændt med 120 Nm og er iøvrigt diskret smurte med fedt og ikke spor rustne; så det er rent 'spænd' der holder dem fuldstændig klippefast. Jeg har prøvet 'alt' og afslutningsvis hoppet energisk op & ned på 75 cm vandrør sat på nøglen og det der endte med at give sig var den ½ tomme firkant som 27 mm toppen sad på, firkanten er vredet 30 grader - og så er det jeg ikke ved hvad mere jeg skal finde på. Jeg har ikke noget 3/4 tomme eller større. Svejse 27mm-toppen på en meter jernbaneskinne?

Værkstedet, de forsikrer at alufælge altid bliver spændt med moment; det er mine da også blevet, men hvilket mon. Men jeg må vel så have bilen derover; selvom den egentlig helst skulle stå stille indtil jeg får tid til at skifte motor på den (..) nå, spørgsmål:

Er det sådan, at hvis møtrikkerne går 'let' på gevindene når de engang kommer af, så er boltene ikke blevet strakt og dermed ødelagt, eller kan dette ikke konstateres sådan - for hvis boltene nu også skal skiftes, så vil jeg da helst forsøge at få værkstedet til at tage ansvaret for det?

mange venlige hilsener til alle her,

Jan Østberg
5876 NSJ
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "plejlstang"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.