sv: Har jeg turboproblemer? (07-08-2007 00:28:01)
Bo Helsted
Hej Niels Henrik,
Et hurtigt bud: Den slange, du kalder "A" er forbundet til din waste-gate (det er "stempel-dimsen"). Ideen er at når turbo-trykket når en bestemt værdi, vil wastegaten lukke det overskydende tryk ud (i det fri eller f.ex. ned ved indsugningen).
Formålet er at beskytte din motor mod for højt ladetryk. Ud over wastegaten plejer motorstyringen også at have limits for f.ex. max. brændstofmængde, så reguleringen sker ad flere veje.
Uden at have nogensomhelst erfaring med LR´s dieselmotorer (men derimod fra Volvos benzin-turboer, hvor arrangementet ser næsten identisk ud...) vil jeg ikke tro, at der er sket nogetsomhelst, og at du kan nøjes med at skifte den dårlige slange.
Du har ret i at pinden B skal kunne bevæge sig, men den går meget stramt, og jeg tror ikke den behøver omkalibrering.
mange hilsener
Bo Helsted, medl. #7196, RR V8 1976 (Renoverbar Rover...)