Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Vedr. opvejning af anhængertræk til 3500 kg. (25-10-2007 13:03:40)
John Blaabjerg Pedersen #6608, reg. øjyl
En lille historie ifb. med opvejning til 3500 kg. træk.

Jeg skulle til syn med min 90" 300tdi, og ville i den forbindelse have mit træk vejet op til 3500kg - altså maks. vægt.

Men synsmanden var ikke så glad, da der manglede en typeplade på mit træk, så jeg blev "sendt i byen" efter dokumentation.

Jeg ringede lidt rundt - først til en LR forhandler, som sendte mig videre til en underleverandør, som laver anhængertræk. Efter at have set billeder af mit træk, mente han ikke at være i stand til at lave en ny typeplade , da han ikke kunne genkende trækket som deres - ok fair nok.
Så snakkede jeg med en anden leverandør af reservedele, som i mine ører fortalte mig, at der kun er et type træk, som var godkendt til 3500kg, og det er slvfølgelig ikke det, som jeg har. Så jeg bestilte et nyt træk, som dog ret hurtigt blev afbestilt igen.

For da jeg efterfølgende kiggede lidt på vores hjemmeside, kunne jeg i vores forum her læse, at jeg vist ikke var den første, som var i denne situation, og at der sørme ligger
dokumentation fra LR-Danmark til downloading.

Så det blev skrevet ud i en fart, sammen med en udtalelse fra IB Hammer, som jeg fandt her på forum - udtalelsen kan ses længere nede.

Kort efter var jeg igen nede i synshallen,og efter at synsmanden havde kigget lidt på papirene, var han noget mere positiv, og bilen røg glat gennem synet, og den blev vejet op til 3500 kg. Så hurra for DLRK - jeg har lige sparet et anhængertræk.

Synet foregik hos Applus og trods situationen, var det en positiv oplevelse, og jeg følte ikke på noget tidspunkt, at man var ude på at "jorde" mig, men at man bare gerne ville have orden i tingene.

Jeg har vedlagt et billede af mit træk, så i se kan hvilken type jeg kører med. Håber det kan være til hjælp for andre i en lign. situation.

Mvh.

John

Ib Hammers udtalelse her fra forum :

11846: sv: sv: Hængertræk til 3500 kg (24-11-2003 10:29:49) (svar på 11820)
Ib Hammer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.84.147)
vedr. originalt træk

At standardtypegodkendelse 4721, (8779, 8780 og 8781 for 110") siger trailervægt 1575 kg med bremser skyldes ganske enkelt at sådan var reglerne dengang - det var ikke et udtryk for det fabrikken tillod.

Reglerne blev ændret lige omkring starten af 90'erne (der var nogle overgangsordninger fra omkring midten af 80'erne)
så alle Land Rovere(RangeRover, Discovery og 90",110" og 130") måtte køre med en trailervægt på 3500 kg med bremser. Samtidig blev det sådan at man ved at møde med dokumentation (godkendelser/tegninger ligger på klubbens hjemmeside) kunne få ændret trailervægten.

Det originalt monterede træk, også fra dengang, kan og må køre med 3500 kg.

bedste hilsner
IH

Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "lydpotte"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.