Hjælp til at forstå en strømtyv (25-10-2007 15:56:32)
Anders Knudsen #7644, reg. øsj
Jeg har fået problemer med at starte efter at temperaturen er faldet, når min Defender fra 95 en sjælden gang får lov til at stå et par dage, så kniber det med at slæbe motoren igang. Jeg købte nyt batteri i foråret, og mener ikke at det er det.
Jeg har lokaliseret problemet til at være min radio, som jeg monterede i foråret, før jeg købte nyt batteri. Det er en brugt pioneer.
I dag afmonterede jeg stelledningen og målte med et multimeter mellem ledningen og batteriet. Her kommer mit spørgsmål, for jeg er ikke helt sikker på værdierne.
Multimeteret blev indstillet på A--- og 200m med radioen monteret viste den 22,6. Jeg kender vel godt svaret, men er det ikke for meget ?
Tillægsspørgsmålet kommer her. Jeg har nemlig lavet en lus ved montagen. Radioen har to strøm indgange. Batteri og ACC. Jeg formoder, at ACC skal sluttes til tændingen, men jeg lussede den til batteriledningen, fordi jeg troede, at når den var slukket var den slukket, men når jeg afmonterer ACC ledningen og laver samme måling viser den kun 5,2. Det er jo kun ca. en 4.del men vil det ikke også tappe batteriet bare 4 X så langsomt ?
Er radioen defekt eller er det normalt strømforbrug i slukket tilstand ?
Der er ikke ur i bilen og uden radio viser multimeteret 0.0.
Håber at det var til at forstå, og at nogen har mere forstand på strøm og radioer end jeg har.
Venlig hilsen
Anders