sv: sv: Hjælp til at forstå en strømtyv (26-10-2007 09:25:34)
Anders Knudsen #7644, reg. øsj
Hej alle sammen. Det er dejligt igen at blive overvældet af folks hjælpsomhed !
Det ER stelledningen på batteriet, som jeg har afmonteret og målt over. Jeg har flyttet lidt rundt på indstillingerne og ved at stille apparatet på 20m flyttede jeg bare kommaet og ved at stille det på 10A ændrede det forbruget til 0,01 uden display på radioen og 0,02 med disp.
Ved måling på 200m som i starten kørte forbruget ned på 7,8 når jeg tog displayet af radioen.
Mine ture er normalt på ca. 25 km. Det kan godt lyde som om, at jeg har underdimensioneret batteriet. Det er et Branford for Harald Nyborg 88 Ah 640A(EN) som sagt købt i foråret. Jeg får lige lavet en syremåling i næste uge, men er det for lille (selvom det intet fejler) ? Motoren er 300 tdi, bare så ingen er i tvivl.
Jeg målte over polerne, da den havde stået ca. 5 timer efter en 25 km tur. Det viste ca. 12 V. Med motoren tændt og lidt gas viste det lige godt 14 V. Ingen startproblemer .
Som jeg skrev, så kan jeg ikke måle noget som helst forbrug over stelledningen til batteriet, når jeg skiller stikket til radioen ad. Der er hovedafbryder i bilen, men så skal jeg jo finde radiostationerne igen, hver gang.
Skal gløderørene tjekkes og hvordan ?
Venlig hilsen
Ander