sv: Flere spørgsmål omkring min "nye" Defender!! (29-11-2007 23:07:00)
Tony Albers #4243, reg. øjyl
Jeg vil kun give svar på 2'eren..
Er din bil behandlet i forvejen?
Hvis ja, så sæt tid af til at få renset al løs undervognsbehandling, tectyl o.l. af. Du skal bruge en ligekærv skruetrækker, nogle spartler og en skrabepind( et stykke fladjern med den yderste cm bukket op i 90 grader). Læg en billig presenning ud, kør bilen henover og gå igang. Alt hvad der er bare lidt løst skal skrabes af. Vær især grundig med de steder hvor der kan lægge sig vand ovenpå rammen.
Når du så har gjort det, blæser du alle små gemmesteder rene for støv og grus med trykluft, så rammen er ganske ren og uden ansamlinger af støv, mudder eller sand.
Så tager du en tryksprøjte, fylder den med linolie og sætter den i et stor gryde kogende vand. Så venter du ca. 30 min til olien er gennemvarm. Imens kan du dække bremseskiver til med plastic og evt. steder i motorrummet du ikke vil behandle. Så pumper du tryk i sprøjten og så er det ind under bilen. Sprøjt rigeligt overalt, ind i huller op langs fjedre, oppefra på rammen og nedefra, panelerne i siden under dørene, undersiden af ladet, over gearkassen, i skærmkasserne osv. I motorrummet skal du ikke bruge nær så meget, men kom alligevel godt rundt. Liolien angriber ikke gummi eller noget andet, så det kan principielt bruges overalt.
Til rammen indvendigt kan du bruge en tectylsprøjte der kan suge fra en beholder. Denne beholder er f.eks. blot en 5 liters dunk med opvarmet linolie.
Indvendigt i døre er det fint at sprøjte, men en pensel er lettere at styre.
Olien er en lille uges tid om at hærde igennem, så ingen mudder og helst ikke regnvejr i den tid. Men så har du en billig, miljøvenlig, ikke-sundhedsskadelig undervognsbehandling, der ikke kan gøres bedre af nogen.
/tony
-der snart burde patentere denne løsning...