sv: Landrover serie 3 109" årgang 1976 2,25 diesel (04-01-2008 09:38:47)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj
Jeg har lige været igennem en komplet bremserenovering og min erfaring er at man skal efterjustere bremserne nogen gange, inden man når det sublime resultat.
Min bremsepedal havde det også med at gå i gulvet, da jeg overtog bilen.
Grunden viste sig at være bremsebelægninger, som var ødelagt af pladder og slidt voldsomt, således at justersneglene slet ikke kunne nå belægningernes tappe. Dvs, man kunne pumpe belægningerne ud til tromlerne og opnå udmærket bremseeffekt, men fjedrene trak så belægningerne helt tilbage mod sneglene, hvorefter man igen havde balladen med den manglende pedal.
Da de nye tromler og belægninger kom på, skulle det hele rettes meget omhyggeligt til og her var det nødvendigt med 3 gange efterjustering før det hele spillede uden at nogle hjul slæbte i bremsen og andre nærmest ikke var med og pedalen ikke gik for langt ned.
Sluttelig kom den til syn, hvor bremserne, som kun har kørt måske 100 km udviste lille skævbremsning ved lave pedaltryk, men røg helt ned på 2-4 % skævbremsning ved hårdere belastning. Så det kan lade sig gøre.
Pedalen går ca 1/3 ned og dermed har jeg god forstærkning. Jo længere pedalen går ned, jo mere mister forstærkeren pusten.
Jeg tror nok, jeg ville kunne opnå lidt mere ved at justere endnu en gang, efter turen til syn. De nye bakker og tromler slides jo sammen.
Ud fra disse mine erfaringer tror jeg ikke det er din hvd.cyl. der bærer skylden for dine kvaler, men mere en efterjustering eller 2.
Hvis det er udluftning, der ikke er god nok, vil det give en blød og fjedrende pedal.
Også en benziner ytrer sig i en væsentlig grad og som i dag, sveder man ikke særlig meget inde i vognen, hvis man da ikke lige har feber.
Jeg var kommet lidt sent afsted til synet, hvorfor jeg satte sporerne godt i den. Ned ad bakke opnåede jeg rasende 112 km/t i overdrive. :-)
Ud ad lige landevej holder vi os nok til 80-90 km/t