Land Rover Forum

Svar på indlægget:

V8/Gearkasse skift på seriebil (12-01-2008 22:33:04)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj
Hey

Ja, der er henvist til min(e) tidligere tråde..

Jeg har en 3.5l Rover V8 og ser3 gearkasse med Roverdrive i min 109" 2A fra 65.
Den kører som en drøm, men den slider en ser3 gearkasse i stykker på ½ år, og jeg kører ikke rådent.

Der er mange nyere gearkasser der kan bruges med følgende problemer/opgaver:

Nyere gearkasser(LT85, LT95, LT77 og R380) bruger alle LT230 transferkassen som har permanent 4x4, med centerdif der kan frakobles.
Det er rigtigt at det er et problem med de gamle foraksler med kardanled i drejekuglerne, der er dog nogen der mener at med den rigtige olie i akslen kan det gøres.
Der findes et kit der kan lave LT230 gearkassen om til valgbart 2x4 eller 4x4(som en seriekasse), så burde akslerne holde.

Det kræver (mindre) ombygning af rammen til gearkasseophænget og muligvis koblingscylinderen, desuden nye kardaner i andre længder.

V8 giver lyst til at køre 90-100 på motorvej, så husk at tænke gearing, muligheder:

1. Gearkasse med 5 gear.
2. Overdrive.
3. Rangerover aksler med højere gearing.
4. Ombygningskit til LT230 transferkassen, giver højere gearing i højgearsområdet, men bibeholder de lave gear. Man kan også få en modificeret serie transferkasse med samme virkning.

Min drøm er en R380 kasse, som er den nyeste manuelle 5 trins gearkasse, med ombygget(2x4/4x4) LT230 transferkasse.
Til gengæld passer den lige på V8'eren. Men den er dyr.

Hvis man går væk fra seriekassen vil gearstængerne flyttes bagud, V8 gearkasserne er ca 10 cm. længere.

En anden ting, lægger man V8 i seriebil er der ikke plads til styreboksene, i min er der skiftet til RR styretøj, hvilket giver mulighed for servostyring.

Jeg har kørt en måned uden 3.gear så på torsdag skifter jeg til en ny brugt ser3 kasse, igen...

Du er velkommen til at kigge under hjelmen.

..Kasper
2A 109" 1965 V8
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "udrykkerleje"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.