sv: sv: sv: sv: sv: lidt RR problemer (25-01-2008 21:54:39)
Jesper Mørkhøj
Ja olie og vand er i denne forbindelse lige som skæg og snot, bedst holdt adskilt! Det hersens med tykkelsen på toppakningen er til at have med at gøre. På selve pakningen er der i kanten et, to eller ingen hakker og det angiver tykkelsen. Køb en med samme antal hakker. Det er huller hvis det er en stålpakning i et stykke. Nej det her med at pille motorophængene af er ikke så festligt men jeg fandt det nødvendigt for at få plads til top, vinkelmåler og en ordentlig bamse af en arm til at spænde med. På min bil er der kun plads hvis man sænker motoren. Og der skal spændes hårdt, der skal nye bolte på og det er strækbolte og de lever til fulde op til deres navn, de strækker sig. Imponerende meget endda. Jeg satte et mærke på bolt og top ud for hindanden, spændte de regelmenterede 35 Nm og derefter 2 x 70 grader, startede bæstet, lod den køle af og løsnede boltene og efter spændte en efter en med de ligeså regelementerde 2 x 60 grader og mærket kom 15-20 grader længere!
Vakumdåse??? Øh.. pas! Medmindre det er den lille "trykdåse" der aktiverer wastegaten i turboen, i så fald skulle der gerne være en slange/rør fra kompressordelen til studsen på dåsen. Har du mulighed for at tage et billede billede? Hvis det er den gør den det at den regulerer ladetrykket så det ikke bliver for højt ved trykket via dåsen åbner wastegaten inde i turboen der derved leder noget af udstødningsgassen udenom turboens turbinehjul. Er der ikke nogen slange/rør så er der et eller andet der ikke som det skal være...
Jeg har ikke rigtig nogen erfaringer med at skrue ladetryk på diesler, benzinere jo men ikke diesler. Men det vil ikke hjælpe stort kun at skrue på ladetrykket medmindre der også bliver skruet på indsprøjtningspumpen og der er jeg endnu mere på bar bund. Jeg har fået nogen erfaring med benzinturboer og den fortæller mig at den ladeluftkøler der sidder på RRC diesler ikke er særlig stor. Min holdning at hvis man skal ud i sådan noget med øgning af ladetryk er at så bør den også udskiftes til noget større og mere flow-venligt.
Kom lige i tanke om her til sidst at der en udemærket grund til sænke motoren og det er så bliver det nemmere at få luften ud af kølesystemet i og med motoren kommer til at ligge lavere end ekspansionsbeholderen. Selv det ikke er så fedt at skrue dem af...
Mvh
Jesper, #7282