Av - den er varm - eller range rover som dampmaskine (03-03-2008 21:38:56)
Per Jungersen #7366, reg. øsj
RR 4.6 / 1996
For godt en uge siden - smed bilen alt kølvandet.
Fejlen var nem at finde - slangen fra motoren og op til køleren var "hoppet" af!
Der sket umiddeltbart ikke noget med motoren da bilen motoren blev stoppet med det samme.
Da det var tydligt at slangen var hoppet af - blev den igen monteret - og som på svar på hvorfor den hvar hoppet af - kom jeg til den konklution at jeg måtte have fået skubbet til slangen da jeg reperatet servostyringen et par dage før.
Så motoren blev kølet - og fik derefter vand fyldt på igen.
Hjem med bilen (der sket til kun 1 km. hjemme fra). Hvor der blev monteret et nyt spændebånd til at holde slangen.
Jeg har løbende checked vandstand i motoren(køleren) og den har været som skal være. Dog svagt faldende - men dette skyldes at mine O-ringe til bilens varmeapparat skal skiftes - og det har jeg ikke lige kaster mig over.
Igår - vælger jeg at efterfylde den ca. 1/2 liter vand der mangler - dette sker uden problemer som det er gjort tidligere. Men her fra starter så udforderingen.
På en tur til Birkerød (fra Lyngby - byer omkring hovedstaden) - konstarter jeg at motor temperaturen begynder at stige, op i mod det røde felt. Ind på næremste tankstation - og konstarter at kogende vand stå ud af ekspantionsbeholderen. Vi sætter os til og vente - og efter 20 min - er temperaturen falde til mere normale temperaturer. Jeg kan så konstateret at jeg ikke har fået skuret dækslet til ekspationsbeholderen godt nok på. Jeg efter spændende det og vi køre hjem uden problemmer.
Senere efter bilen er blevet kold - bliver der efter fyldt med vand (ca 3 liter).
Bilen har hele dagen idag kørt uden problemmer. Jeg har konstartet at den slange som tidligere faldt af er meget hård (læs - der er et meget højt tryk i køle systemmet) når motoren er varm.
Jeg mener ikke at trykket i kølesystemet skal være særligt højt - det kunne tyde på at den der skal sikre efter overtrykket, bliver lukket ud, ikke virker -
men hvad er det skal sikre at overtrykket kommer ud?
er det bare en ny prop til ekspationsbeholderen?
Jeg her efterfølgende - tænkt på om den slager der hoppet af - hoppede af fordi trykket var for højt.
/Per
Som har fundet vejledning i hvordan man skifter O-ringerne uden at pille instrumentbord ud.
(Ifgl. aut LR værksted koster det mellem 15-20.000 få klaret)