Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Av - den er varm - eller range rover som dampmaskine (03-03-2008 21:38:56)
Per Jungersen #7366, reg. øsj
RR 4.6 / 1996

For godt en uge siden - smed bilen alt kølvandet.
Fejlen var nem at finde - slangen fra motoren og op til køleren var "hoppet" af!

Der sket umiddeltbart ikke noget med motoren da bilen motoren blev stoppet med det samme.

Da det var tydligt at slangen var hoppet af - blev den igen monteret - og som på svar på hvorfor den hvar hoppet af - kom jeg til den konklution at jeg måtte have fået skubbet til slangen da jeg reperatet servostyringen et par dage før.

Så motoren blev kølet - og fik derefter vand fyldt på igen.
Hjem med bilen (der sket til kun 1 km. hjemme fra). Hvor der blev monteret et nyt spændebånd til at holde slangen.

Jeg har løbende checked vandstand i motoren(køleren) og den har været som skal være. Dog svagt faldende - men dette skyldes at mine O-ringe til bilens varmeapparat skal skiftes - og det har jeg ikke lige kaster mig over.

Igår - vælger jeg at efterfylde den ca. 1/2 liter vand der mangler - dette sker uden problemer som det er gjort tidligere. Men her fra starter så udforderingen.

På en tur til Birkerød (fra Lyngby - byer omkring hovedstaden) - konstarter jeg at motor temperaturen begynder at stige, op i mod det røde felt. Ind på næremste tankstation - og konstarter at kogende vand stå ud af ekspantionsbeholderen. Vi sætter os til og vente - og efter 20 min - er temperaturen falde til mere normale temperaturer. Jeg kan så konstateret at jeg ikke har fået skuret dækslet til ekspationsbeholderen godt nok på. Jeg efter spændende det og vi køre hjem uden problemmer.

Senere efter bilen er blevet kold - bliver der efter fyldt med vand (ca 3 liter).

Bilen har hele dagen idag kørt uden problemmer. Jeg har konstartet at den slange som tidligere faldt af er meget hård (læs - der er et meget højt tryk i køle systemmet) når motoren er varm.

Jeg mener ikke at trykket i kølesystemet skal være særligt højt - det kunne tyde på at den der skal sikre efter overtrykket, bliver lukket ud, ikke virker -

men hvad er det skal sikre at overtrykket kommer ud?
er det bare en ny prop til ekspationsbeholderen?

Jeg her efterfølgende - tænkt på om den slager der hoppet af - hoppede af fordi trykket var for højt.

/Per

Som har fundet vejledning i hvordan man skifter O-ringerne uden at pille instrumentbord ud.
(Ifgl. aut LR værksted koster det mellem 15-20.000 få klaret)
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "lygteglas"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.