sv: sv: sv: blowoff på turbo diesel (12-03-2008 19:41:13)
Finn Kragh Lundsgaard #7635, reg. fyn
Umiddelbart uden at være turbo - nørd lyder det som om at "Blowoff" og "Waste gate " er en og samme ting, det er et spørgsmål om at der bliver lukket overskydende tryk ud
fra turboen, og korrekt så vidt jeg er orienteret så stilles turbo trykket på wastegaten i og med at man stiller den til at lukke op ved et bestemt tryk, dvs. at ladetrykket aldrig bliver højere end det wastegaten er stillet til.
Har hørt om folk der får år tilbage rodede med at bygge turboer fra biler over på motorcykler, men problemet var dengang at man ikke havde en wastegate, hvilket betød at turbotrykket bare fik lov til at stige så meget som nu udstødningen kunne få tubinehjulet til at piske rundt, hvilket medførte et ustyrligt "turbokick" med baglæns saltemortaler til følge :)
Turbokick = sjovt Ustyrligt turbokick = farligt
Idag er jeg ret sikker på at wastegaten på nyere køretøjer er elektronisk styrede, men ældre typer er mig bekendt mekaniske.
Der er nok ikke nogen farer for uanset hvor meget man fusker med, så får man ikke en 2 tons landrover til at slå en baglæns saltemortale.
Mvh.
Finn K. Lundsgaard