sv: sv: sv: 12v-12,9v (12-03-2008 20:45:55)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl
Godt så....
Svar på følgende spørgsmål, så er det muligt (med noget der ligner 99% sikkerhed) at isolere fejlen pr "fjerndiagnose"...
1: Batterispænding. Målt over batteriet uden andet tilsluttet. Målt 10 min efter motoren sidst har været i gang.
2: Batterispænding. Målt over batteriet med alle øvrige kabler tilsluttet. Motoren holdes på 2500 RPM
3: (Udføres umiddelbart efter pkt 1) Batterispænding efter belastning. Fjern spændingsforsyningen til brændstofrelæet (een kabelsko) og kør derefter med starteren i 5 sek (uden at motoren starter, idet brændstofrelæet ikke får spænding). Mål derefter spændingen over batteriet.
4: Forbrugsstrøm i hvile: Udføres med alt elektronisk udstyr i bilen slukket. Indstil multimeteret på AMPERE (strømstyrke). Fjern derefter plus-kablet fra batteriet og mål med multimeteret mellem plus-pol og plus-kabel.
Når svaret på ovenstående foreligger kan fejlen diagnosticeres. (Med forbehold - der kan være fejltyper som kræver yderligere målinger, men ovenstående er et fornuftigt udgangspunkt)
Vend tilbage med måleværdier i aften eller i morgen - så kan jeg (eller andre el-nørder fra forummet...) forklare hvad de målte værdier rent faktisk betyder.
Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad