For højt tryk i kølvand systemet (21-03-2008 13:00:36)
Per Jungersen #7366, reg. øsj
For højt tryk i kølvand systemet
Jeg har tidligere beskrevet om mit problem med for højt tryk i kølvandet på min Range Rover 4,6 fra 1996.
Jeg har fået kontrolleret kølvandet for indhold af udstødning (defekt toppakning) – intet udstødning i kølvandet.
Køleren samt alle slanger er skiftet – pt. er hele den indvendige radiator koblet fra – for at isolerer problemet.
Der påfyldt kølevæske, jf. manualen. Når jeg lader motoren kører tomgang op til drift temperatur – og lader den så – er der ingen problemer.
Når jeg hæver omdrejninger til ca. 2000 og lade dette stå på i ca. 3-5 min. så bliver køl slangerne meget hårde, specielt top køler slangen. Og faktisk falder vandstanden i beholderen til kølevæske. Og der kommer luft bobler i beholderne. Men lige så snart jeg fjerne omdrejninger – stiger kølevæskestanden igen, til samme niveau som tidligere. Desværre bliver køleslangerne ikke blødere.
Jeg har også bemærkede at når motoren når drift temperatur – begynder er at komme en tikke lyd – som lyder som når en gnist springer fra et tændrørskabel til motorblokken. Når jeg hæver motor omdrejningerne kan jeg ikke hører lyden – evt. fordi motoren larmer mere
Jeg kører ikke i bilen i skræk for at trykke vil få en køleslange til at oppe af – med derefter risiko for en tør kørt motor osv.
Er der nogen som har en god ide til hvad der kan være årsagen? Eller forslag til løsninger
/Per