sv: Anode-teknologi mod rust (31-03-2008 23:25:50)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl
Min mening....:
Princippet bag teknologien er velkendt fysik, og som sådan videnskabeligt ukritisabelt på et mere abstrakt plan.
Problemet i forbindelse med en konkret applicering af sådan teknologi i forbindelse med almindelige biler ligger derfor ikke i hvorvidt princippet bag processen rent faktisk virker; men mere i forbindelse med hvorledes det valgte udstyr tager højde for de problemfelter som opstår ved en sådan benyttelse.
Problemfelt 1: Anode-princippet er velkendt blandt båd-ejere; men to meget væsentlige faktorer adskiller denne anvendelsessituation fra anvendelse i forbindelse med biler. Både er normalt nedsænket i vand, og dette vand er normalt saltholdigt. Disse to faktorer giver basis for at anodeofringen virker - nemlig vha en svag elektrisk strøm.
At replikere disse to faktorer i forbindelse med anvendelse af sådan teknologi på biler er derfor alt andet end let...
Problemfelt 2: Oxideringsprocessen (rustdannelse) involverer en strøm af elektroner. Denne strøm kan (i princippet) reverseres ved at tilføje de oxiderede emne en modsatrettet strøm af elektroder. Problemet i denne forbindelse består i at tilpasse den afgivne strøm (og spænding) præcist til den mængde af metal som skal beskyttes. Det er altså ikke nok med en modsatrettet strøm - den skal svare præcist til det emne der ønskes beskyttet.
Problemfelt 3: De spændingsværdier der angives på hjemmesiden virker "underlige"... De er i hvert fald ikke i nærheden af de spændingsangivelser jeg ville forvente ved en sådan applikation. Så længe hjemmesiden ikke fremlægger videnskabelig argumentation for de valgte spændingsværdier tillader jeg mig at tvivle på hensigtsmæssigheden af pågældende valg.
Muligvis kan ovenstående problemfelter alle tre addresseres på samme tid af samme produkt - materialet på hjemmesiden mangler dog i givet fald at overbevise mig derom.