sv: sv: sv: sv: sv: sv: hjælp til min #%¤#¤¤% rover (08-04-2008 20:47:20)
Tom Pedersen
Du har oplyst flg.:
• Motor 2,5,- går ud fra vi taler N/A..
• der kommer ingen diesel ud, når dyse omløberne løsnes..(manglene tryk)
• der kommer MEGET tilbage til tanken, der høres bobler, prutten etc…
• magnet/ stop ventil skiftet
• filter skiftet
er der noget som helst andet der har været adskilt? Eller andet der har været afmonteret/udskiftet eller pillet ved?
Systemet er som flg. På dækslet til filteret kan i se flg. 1 stk. pil der viser ud fra filteret samt 2 stk. der viser ind i filteret, derud over sidder der en slange monteret i toppen af filteret der er monteret via en banjo bolt.
Fra tanken kommer der en slange der skal gå på en af pilene der viser ind i filteret.
Fra filteret går der en slange til føde pumpen, fra føde pumpen går der en slange viddere til højtryks pumpe huset, (nogle går også gennem en varmevæksler) her går det gennem kammeret hvor magnet ventilen er monteret, og viddere til højtryks pumpen, i modsatte ende af højtryks pumpen kommer der en retur slange, der skal gå tilbage til ”pil ind i filteret”
i den bagerste ende af højtryks pumpen afgår der 4 tryk rør som er forbundet til dyserne, på toppen af dyserne er retur røret/rørerne monteret, som går viddere til den banjo montering i toppen af filteret.
Den del af systemet hvor dyserne sidder skal være under højt tryk, trykket etableres i højtryks pumpen, og opretholdes af banjoen på filteret, er der monteret forkert/defekt banjo bolt, forbindes trykket direkte til tanken, dette resulterer i prutten i tanken, og manglende tryk på dyserne.
Det manglende tryk på dyserne kan også skyldes defekt højtryks pumpe, højtryks pumpen er dog temmelig hårdfør (trods mange skræk historier).
Forudsat at føde pumpen virker, og der er luftet ud, samt der ikke kommer falsk luft til filteret, alle dysenåle er inspiceret kan der fejlsøges som flg.:
afmonter slangen på banjoen, kommer der diesel ud, og er der tryk på,- virker højtryks pumpen, og banjoen har skylden for det manglende tryk. Kommer der ingen diesel, eller mangler der tryk er højtryks pumpen defekt.
Prøv,- som anden har foreslået at erstatte tanken med en midlertidig dunk i motor rummet for at udelukke defekt diesel forsyning. Og som Kenneth skriver, skidt er noget skidt i brændstof systemet!!!
/Tom