Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: startbatteri/forbrugsbatteri (12-05-2008 11:54:31)
Klaus Velschow #5721, reg. nsj
Hej Rune,

Jeg har lavet vedhæftede diagram over mit setup med skillerelæ. Jeg har ikke tegnet kablerne til spillet ind.

Kontakten er af typen med 3 indstillinger: on-off-on. Den kan fås hos bil- og bådudstyrsforretninger (og sikkert mange andre steder) - f.eks:
http://www.shop.cvh.dk/product_nautisk.asp?product=72712

Skillerelæet på 180 amp er som i indlæg ovenfor købt hos vendelbo vans : http://www.vendelbo-vans.dk

Kabeldimensionerne jeg har brugt er som følger:
- Plus mellem de 2 batterier gennem skillerelæ: 10 kvadrat
- Minus mellem de 2 batterier: 50 kvadrat
- Kabler fra spilbatteri til spil: 70 kvadrat (50 er sikkert nok med den afstand du har - jeg har ca 3,5 meter kabel fra batterier til spil).

Jeg købte 70 kvadratkablerne i Sverige hos Limmhamns Skeppshandel:
http://www.limhamns-skeppshandel.se/
Mener de kostede 80 SEK meteren.

Samme sted købte jeg 2 hovedafbrydere der i konstant belastning kan klare 250 ampere og i spidsbelastning over kortere tid hhv 1000 og 2500 ampere. Den ene monterede jeg på sædekassen ved førersædet (hvor jeg har batterierne) så jeg kan afbryde spillet herfra. Den anden monterede jeg i kølergrillen ude ved spillet så jeg også kan afbryde det derudefra hvis der sker noget uforudset. Det giver også den fordel at jeg kan afbryde strømmen til spillet så pilfingre ikke kan køre med det uden at bryde ind i bilen...

Kraftige hovedafbrydere kan fås hos Biltema (jeg bruger dem i Sverige - men det hele kan sikkert også fås i DK):
http://www.biltema.se/
Søg på: Huvudströmbrytare, 250 A
Hos biltema købte jeg også kabelsko til de kraftige kabler samt en dims man kan krympe kabelskoene med (søg på Kabelskopress)

Som en ekstra feature har min bror lavet en elektronisk dims der sørger for at afbryde skillerelæet når spillet belastes - jeg prøver lige at få fat i et diagram over den også - men det kræver at man lodder lidt småting sammen...

Jeg har kørt et par måneder uden skillerelæ med 10 kvadratledning på plus mellem de 2 batterier og har brugt spillet en del: ledningerne har holdt fint (er ikke blevet varme ved hård belastning. Men det skal siges at jeg ikke har spillet mere end et par minutter ad gangen og der har ikke været fuld belastning på - dette blot for at sige at man måske ikke behøver at afbryde skillerelæet når spillet kører. (spillet er et Warn 8274-50)

Håber det er info nok - ellers spørger du bare igen..

mvh
Klaus (der nu vil gå ud i det gode vejr og hive et par rødder op med verdens bedste haveredskab: 88" med Warn 8274)
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "bremseskive"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.