sv: sv: sv: sv: sv: HJÆLP!! Land-Rover diesel i eftermiddag! (14-05-2008 09:49:15)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj
metoden er super gammel, og er faktisk beskrevet i Hr. Rudolph Diesels egne overvejelser vedrørende fremtidig brug af brændstoffer til hans dengang nyudviklede dieselmotor.
da dieselmotoren første gang blev fremvist for offentligheden kørte den på jordnøddeolie.
og det med at iblande petroleumsprodukter er ligeså gammel. den kender vi jo fra meget kolde egne hvor man gør det for at gøre brændstoffet tyndere og forhindre udparafinering.
det er bare først nu at der er kommet fokus på det, på grund af de stigende brændstofpriser.
koldpresset rapsolie "stivner" først omkring -8 grader (egne forsøg) og dette punkt kan nedsættes yderligere ved at blande diesel eller petroleum i. (eller naphta)
dog skal man lige være opmærksom på at brugt friture olie som også er blevet populært til dette brug har i opvarmningsprocessen fået brudt nogen proteinforbindelser der gør at det stivner allerede ved ca +5 grader.
rapsolie smører udemærket, det der dræber pumpen er hvis man kører mange omdrejninger med en koldmotor eller koldt og tykt brændstof hvorved der dannes kaviteter i højtryksdelen af pumpen. pumpens smørekanaler er kun ca 0.03mm store og sådanne kaviteter er så lig 0 smøring og kan ende i et fastbrændt pumpestempel, tyskerne kalder det en kolben-fresser.
men opvarmer man brændstoffet lidt eller gør det tyndere som det her er tilfældet, og så ellers tar den lidt med ro indtil motoren er varm så er der ingen problemer og motoren får en liflig duft af harsk grillbar ;)