Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: vedtægter for DLRK (24-05-2008 10:18:35)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl
Hej Ole.

Ja, begrebet æresmedlem er kun nævnt i vedtægternes § 3 g, og ganske rigtigt uden at der er knyttet yderligere formelle formelle betingelser til.

Men det er der efter min mening heller ikke noget som sådan manglende eller forkert i. Det kan jo være, at det i sin tid ved bestemmelsens tilblivelse har været daværende landsråds ønske, at der netop IKKE skulle være nogle bestemte kriterier for, hvad et medlem skal have "præsteret" for at kunne gøre sig fortjent til et medlemskab. At det kunne være hvad som helst (i stil med, som Jesper beskriver det), og at man har tænkt, at hvis man begyndte at formulere ét, så udelukkede man måske også uforvarende andet. Det er vel ikke utænkeligt. Og heller ikke ualmindeligt.

Skulle § 3 g imidlertid optimeres, kunne man selvfølgelig indføje, at det enige Landsråd ved udnævnelse af æresmedlemer "kan lægge et hvilket som helst kriterie til grund". Men når det ikke står der, vil jeg mene, at det er underforstået. Og som sådan er det derfor ikke tvingende nødvendigt at indføje.

Så spørger du til, efter hvilken paragraf, det er bestemt, at der er gratis/kontingentfri medlemskab for æresmedlemmer (hvis der er). Det er jeg ganske enig med dig i, at du ikke kan finde, men her vil jeg minde dig om, at landsrådet er mere eller mindre omnipotent, blot det overholder vedtægternes gældende flertalsbestemmelser. Landsrådet kan således godt, samtidig med at de beslutter at udnævne et æresmedlem, beslutte at dette skal være kontingentfrit. Men når det ikke er vedtægtsbestemt, kræver det som udgangspunkt, at det besluttes hver gang.

Ligeledes er klubbens bestyrelse i § 7, stk. 1 tildelt nogle meget vide beføjelser - også videre, end nogle medlemmer indimellem tror - til at repræsentere klubben (under ansvar for landsrådet). Bestemmelsen er imidlertid ikke blandt de mest præcise. Man kan f.eks. spørge, om ordet "repræsentere" kan sidestilles med at "tegne", og man kan spørge, om det at "fremme" de "formål", der fremgår af vedtægterne, skal fortolkes indskrænkende eller udvidende. I tvivlstilfælde vil man nok anlægge den betragtning, at bestyrelsen har meget vide beføjelser, blot den ikke direkte, objektivt forbryder sig mod en præcis bestemmelse. For alle sine beslutninger skal den jo hvert år stå til ansvar for landsrådet. Og måtte et givent landsråd i forbindelse med udnævnelse af et æresmedlem have glemt at beslutte kontingentfrihed (som man evt. plejer), kan bestyrelsen derfor godt efterfølgende rette op på dette. Dog ikke, hvis landsrådet direkte har besluttet, at der ikke skal være kontingentfrihed. I andre tilfælde kan imidlertid også beslutninger, som bestyrelsen måtte have truffet uden at være bemyndigede, senere være bindende for foreningen. Det afhænger helt af omstændigheder. Men det er en anden snak.

Under forudsætning af, at landsrådet i et givent tilfælde har besluttet kontingentfrihed, eller bestyrelsen har meddelt et medlem dette, finder jeg herefter ikke § 4 d særligt relevant at diskutere. Ej heller er jeg i øvrigt enig med dig i, at beslutninger taget af landsråd eller bestyrelse jfr. ovennævnte måtte være sket på et "uformelt" grundlag.

Uanset, at jeg således ikke finder, at der som sådan er noget at komme efter, vil jeg dog gerne slutteligt erklære mig enig i den tanke, at en hvilken som helst forenings vedtægter med jævne mellemrum kunne have fordel af at blive gennemgået med fremmede, friske og juridisk, kompetente øjne. I en anden forening, jeg er medlem af, har vi lige - uden at det var begrundet i nogen form for konflikt - haft ekstern bistand til at komme med et moderniseret/optimeret udkast til helt nye vedtægter. Udkastet kom til veje efter forudgående drøftelser med foreningens bestyrelse, der først forklarede om grundlaget for de førgældende vedtægters formulering, og som siden var med til at kommentere og justere på det nye udkast, som herefter fremlagdes på generalforsamling i samarbejde mellem bestyrelse og den pågældende advokat. En efter stort set alles mening både konstruktiv og nyttig fremgangsmåde med et flot slutresultat.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "koblingspedal"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.