Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dyser, 300 tdi (12-06-2008 13:55:28)
Mikael Friis #3481, reg. øsj
Hej Jacob

EGR-systemet (Exhaust Gas Recirculation) har til formål at nedbringe forbrændingstemperaturen for dermed at reducere dannelsen af NOx (nitrogenoxid eller kvælstofoxid = syreregn, skovdød og det der er værre).
Det sker ved at "genbruge" (recirkulere) noget af den afbrændte udstødningsgas og sende den ind i indsugningen sammen med frisk indsugningsluft. Udstødningsgassen indeholder i sagens natur ingen ilt, og dermed bliver det samlede ilt-indhold i indsugningsluft + udstødningsgas lavere end ved en tilsvarende mængde frisk indsugningsluft. Når der er mindre ilt til forbrændingen, opnås en koldere forbrænding = mindre NOx.
Du skriver, at LR-parts lover mindre forurening med en større intercooler. Det gælder i hvertfald ikke for NOx-niveauet, for en større intercooler giver mulighed for at presse mere ilt (takket være nedkølingen af indsugningsluften) ind i forbrændingskammeret, og det vil alt andet lige give en varmere forbrænding = mere NOx.

Når LR-parts taler om forureningsniveau, tænker de sikkert kun på synlig røg (primært partikler), da det er det eneste en røggasmåling kan bruges til at måle. Alle de andre skadelige stoffer måles ikke i synshallen, og det er der, at hunden liger begravet. Hvis niveauet for de øvrige stoffer kunne måles på en hurtig, sikker og effektiv måde, ville chip-tuning være en død sild i løbet af et øjeblik.

Motorfabrikkerne ofrer formuer på at optimere motorerne med hensyn til ydelse, brændstofforbrug og (lovbefalede!)miljøegenskaber, og det har ingen chiptuner endnu formået at gøre bedre (hvis du kender en, vil min arbejdsgiver betale guld for at ansætte ham!).

Mvh
Mikael
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "krumtap"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.