sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dyser, 300 tdi (13-06-2008 08:47:48)
Mikael Friis #3481, reg. øsj
Hej Alexander
Jeg arbejder for den danske Scania-importør, der jævnligt må bøvle med kunder, der chip-tuner deres lastbiler, så det efterfølgende giver problemer.
Vi ser rigtig mange eksempler på chip-tuning, der medfører en mangedobling af forureningen. Dertil kommer motorhavarier i form af knækkede krumtapper, smeltede stempler, ødelagte foringer og brændte hovedlejer som følge af sod i smøreolien samt alverdens andre ulykker. Og når skaden så sker, kommer nogle af de selvsamme kunder og klynker over, at de da ikke vidste, at chip-tuning både ødelagde deres lastbil, deres driftsøkonomi og ikke mindst deres reklamationsret.
Det er derfor, at jeg altid tager afstand fra chip-tuning, så længe den tekniske løsning ikke er bakket op af fabriksgaranti og myndighedsgodkendelse. De kortsigtede "fordele" ved højere effekt og måske lavere brændstofforbrug som regel bliver som regel mere end opvejet af de efterfølgende problemer.
At min arbejdsgiver vil betale guld for en medarbejder, der kan trylle høj effekt, lav forurening og brændstoføkonomi samt lang levetid ud af en motor siger sig selv - for han eller hun må jo være dygtigere end de ca. 2.000 udviklingsteknikere, der der arbejder på Scanias udviklingsafdelinger!
Mvh
Mikael