sv: snorkel (03-07-2008 23:01:32)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl
Fleksslange virker fint til formålet; men man skal selvfølgelig helst undgå for skarpe bøjninger.
Hvis du gerne vil vide hvorvidt fleksslangen skaber problemer for mængden af indsuget luft kan du prøve at få lavet en røggasmåling (eller blot visuelt observere mængden af røg under belastning), derefter montere din snorkel, og igen måle mængden af røg. Hvis fleksslangen begrænser mængden af luft vil forbrændingen være mere ufuldstændig, hvilket vil resultere i en sortere røg (indeholdende uforbrændte kulbrinter).
På min 200 tdi giver et 66mm fleksrør på 1,5m længde plus et stålrør (stadig 66mm) på 0,7m længde ikke målbar begrænsning på indsugningsluften. Det bør dog bemærkes at dette er med standard luftfilter og standard indstilling for både pumpe og turbo; hvis disse indstillinger er blevet "tunet" skal der sandsynligvis benyttes større dimensioner i rørføringen.
Hvis du vil begrænse luftmodstanden i fleksslangen kan det anbefales at kombinere denne med bøjninger i fast materiale.
Held og lykke med projektet!
PS: En helt anden vinkel på snorkelbygning fåes fra forskellige engelske lr-forums. Her er det meget brugt at lave snorkler af de rørsystemer man normalt bruger til tagrender. Sådanne rør (og bøjninger dertil) kan også fåes herhjemme i eksempelvis lavprisbyggemarkeder. Husk at tætne med liberale mængder silikone!
/Kim Horsevad