sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Zenith 36VI karb. (06-07-2008 16:57:26)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj
Hvis din tomgang er rigelig høj, er motoren meget tilbøjelig til at eftertænde, ligesom for varme tændrør fremmer denne tendens.
For høj og for lav tænding øger også temperaturen voldsomt i topstykket.
I sig selv skal benzintilførsel ikke skabe eftertænding. Når eftertænding kan ske, er det fordi forbrændingskammeret er for varmt med glødende dele, som f.eks. for varme tændrør, glødeskaller i sod og skidt i forbrændingskammeret og jo højere tomgang jo mere "restvarme" og dermed større tendens til eftertænding.
Inden du kaster dig ud i mere bøvl med den ventil,ville jeg i dit sted hellere sikre mig, at de basale forhold er i orden.
Jeg kører uden den ventil, og det er kun når jeg har kørt motoren hårdt, og/eller har for høj tomgang, at jeg oplever eftertænding.
mvh
Knud