Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Stramt styretøj. (12-07-2008 17:20:39)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj
Min SIII bus har ikke glimret ved et letgående styretøj, og manglede enhver form for evne til selvopretning.
Derfor gik jeg på jagt efter "synderen"

Fra tidligere har jeg erfaring for at styrerelæet kan være rustet sammen. Det var fyldt fint op med olie, men går ikke specielt let. Det er motioneret, men der er stadig en del modstand.
Er der nogen, der har et "mål" for hvor meget den autoriserede modstand må være? I stil med som man kan måle modstanden i swirvelhuset, når det er spændt sammen.

Videre til styrekuglerne, som så fine ud uden nogen form for slør. Det viste sig at kuglerne på forbindelsesstangen var rustet godt og grundigt sammen, kunne jeg se, da jeg pillede gummihætterne af. Det har jeg så ikke tidligere været ude for, men jeg har jo heller ikke haft en bil, der jævnligt har været dyppet ned i lervælling.

Det hjalp svært med bevægelighed i kuglerne.

Det højre swirvelhus gik også vældig trægt. Her viste det sig at der var kraftig rust i den øverste bolt/pind. Samtidig undrede det mig, at der slet ikke var oliespild fra dette. Som jeg ved: "Pas på, hvis din LR ikke drypper. Så er det fordi, der ikke er olie på!"
Jeps, der var ikke sporbar olie i huset. Et one shot påfyldning og smøring af pinden og der kom liv og bevægelighed.

Herefter er det muligt at lægge en jævn kurs, uden idelige korrektioner med rattet.

Yderligere fik den parabolske fjedre fra British Springs samt 4 nye støddæmpere. Den ene bagstøddæmper viste sig at være helt værdiløs, hvilket gav noge kedelige styretendenser, når jeg kørte med campingvognen efter denne motorsprudlende trækker. Herefter har vognen genvundet sine sporty køreegenskaber og jeg kan nu bedre udnytte dens fartpotentiale.

Jeg må medgive, at det er en mægtig komfortmæssig gevindst, at få paraboler på! :-)

mvh
Knud
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "sidespejl"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.