Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Reduktionsgearkasse hopper ud (18-07-2008 03:32:57)
Jan Østberg
Ærede Forum!

I dag, på vej hjem ad motorvejen som altid i min 1984 RRC 3.5 V8 var der lige pludselig bare frigear. Den gamle 4-trins manuelle gearkasse har de sidste 300.000 km tålt alt jeg har budt den, og den havde på ingen måde vist tegn på at i dag skulle blive anderledes. Nede i fart fandt jeg at høj/lav vælgeren var hoppet i neutral, den kunne godt sættes tilbage i høj, men hoppede ud igen straks der kom træk på. Bakgear gik lidt bedre, her hoppede den først ud når jeg slap gassen. Høj eler lav, samme problem. Det kunne godt give nogle farlige misforståelser hvis jeg bakkede de sidste 30 km hjem, så jeg måtte bare køre - accellerere meget forsigtigt, idet jeg med højre hånd/arm/til sidst hele overkroppen holdt høj/lav vælgeren trukket tilbage .. der skulle ret meget til at holde den op ad bakke, men jeg kom jo hjem.

Jeg brugte en livline og ringede til een, som umiddelbart mente at der er en kugle og noget fjeder der skal holde h/l-vælgeren på plads, som kunne give de observerede symptomer - det lød også som om der godt kunne ligge noget og rasle rundt inde under topdækslet .. altså en mindre lille operation, som ifølge Bøgerne godtnok kræver at jeg tager sæderne og gulvet ud af bilen til at begynde med. Nu er jeg ikke sart; men jeg er lige i denne uge blevet færdig med at skifte for- og bagaksel incl. alle bøsninger samt alle bremseskiver og -kalipre, styre-, spore- og panhardstang incl. alle disses bøsninger og styrkugler m.m. i min anden RRC, og nu skulle jeg egentlig bare lige slappe af en uge, og så lave min 109er. Så derfor vil jeg spørge enhver der gider give sit besyv med: Hvad kan det mon være?? Og ikke mindst - er der flere muligheder, og hvilke tests kan jeg evt. udføre for at være sikker i diagnosen? Evt. inden jeg splitter bilen ad.

Det er min daglige arbejdsbil, så den skal gerne hurtigt kunne blive klar igen. Evt., som nødløsning ved anvendelse af cowboytricks - som f. eks. med andre midler at holde den i høj .. jeg bruger alligevel kun lav i den bil til køre på motorvejen. Hvis der er nogen der har nogle ideer/input ..?

Jan Østberg, 5876 NSJ
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "blinklys"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.