Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Reduktionsgearkasse hopper ud (18-07-2008 10:21:10)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl
Hej Jan

Det lyder fuldstændig som et defekt leje på mellemakslen i din transfergearkasse og nu spurgte du om "cowboytricks" så her er mit forslag som jeg selv har brugt for løsning af samme problem.

Der en nok ikke nogen vej udenom at adskille transfergearet, men heldigvis kan det med lidt snilde gøres uden at tage gearkassen ud af bilen.

Det letteste er at lave et passende stort hul i bunden af bilen, lige over det dæksel der er ovenpå transferkassen. Hullet skal være stort nok til at du kan få topdækslet helt af og du kan komme til at arbejde ned i gearkassen.

Nedefra tager du også dæslet af transferkassen og nu kan du se og arbejde hele vejen igennem transfergearkassen og du vil sikkert opdage at der er temmelig meget endeslør imellem de tandhjul der er på mellemakslen (de kan flyttes nogle mm frem og tilbage).

Da tandhjulene er skråtskåret er der når bilen kører, et stort endetryk på tandhjul og lejer imod gearhuset. Når endesløret bliver større end længden af de noter der holder gearet i indgreb, hopper den simpelthen i frigear. Når du bakker bliver tandhjulene trukket imod den anden side af huset og noterne har lettere ved at blive i indgreb indtil du slipper gassen.
Olien i hoved og transfergearkasse er adskilt og selvom hovedgearkassen er tryksmurt, så er transfergearkassen kun stænksmurt og ovenstående fejl sker typisk hvis der har været for lidt eller forkert eller for gammel olie på transferkassen.
Når du skal til at reparere, afmonterer du den bagerste kardan og løsner hele det hus/flange der holder håndbræmse og spedometertræk fast på enden af gearkassen. Du behøver ikke tage den helt af, men bare løsne den så meget at du kan få mellemakslen fri (den er dækket af et stykke af kanten)
Du kan nu trække hele mellemakslen bagud af gearkassen og alle tandhjul, lejer og sims der er på akslen tages ud efterhånden som de bliver fri af akslen.
Du skal sikkert have skaffet nogle nye nålelejer og tryklejer og når du har dem, samler du det hele igen i omvendt rækkefølge og tilpasser endesløret med sims (noget værre pilleri der godt kan drille noget).

Det lyder sikkert kompliceret når du læser det, men det er egentlig ikke så slemt når man først kommer igang

mvh. Benny #2711
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "bagaksel"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.