sv: Freelander spørgsmål. (28-07-2008 16:05:17)
Lars Ellegaard
Hej Poul
Jeg synes det kniber noget med få et konkret svar på dine spørgsmål, når jeg ser hvad tråden her indeholder.
Jeg vil dog prøve at svare dig, da vi har haft en 3-dørs Freelander 1,8 og derfor vel selv har nogle erfaringer, så det ikke bare baserer sig på overleveringer.
Soltaget var tæt, og det var faktisk dejligt med de 2 seperate klapper, der kunne fjernes helt, og som jo er uden al den mekanik, som ellers er i de elektriske soltage på de 5 dørs. Hard-toppen var ligeledes tæt, men det skal retfærdigvis siges, at det var en gulplade version, hvor hard-toppen ikke umiddelbart lod sig demontere. Når vi så har solgt den, er det fordi fruen i huset, som var den daglige bruger af den, fandt den upraktisk. Jeg synes den var smart, men i daglig brug savnede hun de bageste sidedøre, og syntes det var irriterende altid at skulle have taske eller andre småting ind gennem den store bagdør. Den blev derfor udskiftet til en 5-dørs, men også en 1,8'er.
Der er skrevet meget om toppakninger og min egen statistik siger at 100% skal have dem skiftet, ihvertfald er toppakningen skiftet på begge vores. Den ene ved ca 170.000 km og den anden - den vi har nu - ved 90.000 km. Og uanset hvad LR så siger, må det betegnes som et almindelig kendt problem, se blot på annoncer for de brugte, hvor det ofte nævnes at toppakningen er skiftet. Andre fejl der jævnligt ses kan være støj fra bagtøjet, og skævslidning af bagdæk, som også medfører støj, og de to ting kan let forveksles. Derudover kan nævnes slidte stabilisatorophæng både for og bag, men det er jo nærmere vedligeholdelse. Desuden problemer med temperaturfølerne, som kan medføre startbesvær primært ved koldstart - den tror selv at den er varm.
Nu spørger du konkret til den 3 dørs, men teknikken er jo den samme i begge modeller.
Du skal måske også se efter rust i dørbunde - og måske specielt i den store bagdør - men det er vel heller ikke usædvanligt, hvis vi taler om op mod 10 år gamle biler. Desuden rust i soltagsrammerne på de 5 dørs. Og så selvfølgelig fejl på elruden i bagdøren - det er ikke særlig rart hvis den er defekt på den 3-dørs, så er det endog meget vanskeligt at komme ind bagi.
Den 3 dørs støjer lidt mere end den 5 dørs, hvilket måske hænger sammen med markant mindre indvendig beklædning både på dørene og bagi, men måske er det også mest udtalt på gulpladeversionerne, som generelt støjer mere end dem med bagsæder (i øvrigt et helt normalt varebilfænomen).
Jeg har endvidere oplevet lysende HDC lamper og defekte abs-følere men det er jo småting på en brugt bil. Den 3 dørs havde kørt 180.000, da den blev solgt, og den 5-dørs har nu kørt 120.000.
Alt i alt synes jeg dog det er glimrende biler i daglig brug, men det er jo ikke det samme som en Disco. Min kone foretrækker dog selv at køre i Freelanderen grundet størrelsen.
MVH
Lars Ellegaard, 3926 Nsj.
(80" S1, Freelander og Disco 3)