sv: Når din bil vil vise hvor meget den elsker dig... (02-09-2008 19:04:49)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f
Nå, nu fik jeg skilt det meste af gearkassen ad... Jeg har dog et par spørgsmål - det er forresten en serie 3 88" fra 1980
- Højgearsakslen sidder stadigtvæk i, mellemakslen er pillet ud, men hvis man drejer kardanen rundt den ene vej, så er der ingen problemer. Hvis man drejer den anden vej, så begynder den pludseligt at gå stramt, dvs. man skal tage MEGET godt fat hvis men vil have den til at dreje den vej rundt...
(transfergearkasse og reduktionsgearkasse sidder stadigt på)
Skiftemuffen til 3. og 4. gear har jeg pillet ud, og der er ikke nogen synlige skader, jeg undrer mig blot over at selve ringen som skiftegaflen har fat om når den er samlet kan slaske såden rundt mellem den ene og den anden synkromesh? ved ikke om det skal være sådan, men det virker underligt. Det skal lige siges at jeg kunne ikke skifte mellem 3 og 4 gear før jeg skilte det hele lidt ad...
Jeg har indtil videre pillet et par stumper af nogle clips (tror jeg nok) og vist nok desværre 2 tænder fra et tandhjul... jeg har indspiceret alle hjulene, og kan ikke se hvor de skulle stamme fra, måske fra en tidligere ikke så grundig adskillelse...
Jeg ville mene, at hvis hvis gearkassen med den røde knop (reduktionsgearkasse) står i neutral, så skulle man vel gerne kunne dreje det hele rundt uden problemer ik?
Så tænkte jeg på at når mellemakslen er pillet ud, så er hovedgeargassen jo ude af funktion, og hvis der herefter er problemer med at dreje kardanen rundt den ene eller den anden vej, så må problemet vel næsten ligge i reduktionsgearkassen ikke?