sv: god tips før jeg køber en RR 4,6 HSE (07-09-2008 10:06:53)
Henning Rogren #6732, reg. nsj
Hej Igor
En P38 er en rigtig god vogn på landevej og off-road og tilmed en ganske avanceret bil. Det sidstnævnte betyder naturligvis også der en hel del der kan gå i stykker, og hvis man ønsker en bil hvor den blot bliver afleveret på det autoriserede værksted hver gang alting ikke bare skal virker 100%, ja så skal nu nok indstille dig på det kan blive et endda meget dyrt bekendtskab, primært grundet nogle total opskruet danske reservedel priser.
Hvis du derimod selv er villig til at ”skrue” selv eller kender en af de (få) selvstændige værksteder som virkeligt kender til P38’er og selv importere reservedele fra UK eller Sverige, ja så kan du have en pragtfuld vogn kørende for et rimeligt beløb.
Det vigtigste er at du finder en bil for alting virker. Selv ”småting” som dåligt/defekt klimaanlæg, el-sæder lydanlæg er typisk til som godt kan koste dig 5k til 10k at få bragt i orden.
Motoren skal naturligvis have ensartet kompression på all 8 cylindre, generelt lyde sund, og ikke bruge vand. Automat kasse skal skifte rimeligt uden ryk og husk at prøve den i lav-gear da dette typisk ikke har været anvend ret meget.
Klimaanlægget skal give ”masser” af kold luft når det sættes til ”LO” og kompressoren skal ikke slå til og fra for ofte. Tjek om luftstrømmen kan styres op/ned og at temperatur reguleringen virker. Der sidder 3 små servo’er som skal regulerer disse og selv om de ikke koster speciel meget, så det tager det let 8 til 15 arbejdes timer at skifte dem så en reparation kan nemt blive meget dyr. En meget kendt fejl er at der kan være utætheder hvor rørende til varme systemet kommer fra motorrum ind i kabinen. Ligesom med servo’erne er de meget vanskelige at komme til, så at skifte O ringe kan også blive relativt dyrt, så Tjek gulvtæppe/bund for tegn på vand i den højre fodbrønd tættest på kadantunnellen
Luftafjedingen er betydeligt bedre og mere stabil end sit rygte, og faktisk rimeligt let at reparer på og reservedelende koster næsten mindre end til en traditionel undervogn (igen husk blot at købe dem i udlandet). Et godt tjek om affjedringen er OK, er at vognen efter at stået stille i over 24 timer skal opnår sin drift højde inden 60 sek. efter start og at den skal kunne holde højden i minut 4 – 8 timer efter motoren er slukket. En defekt bælg vil vise sig med at den typisk vil hænge med et hjørne før den andre, og den træt kompressor vil typisk kunne afsløres med at man kan høre at den starter med jævne mellemrum under kørselen
Personlig ville jeg undgå 1995 modellerne da mange af dem har haft ”børnesygdomme” som tilsyneladende har lidt svært at vokse fra. Ideelt ville jeg prøve at finde en model 2000 (ofte indregistrer i 1999) da denne har 4 airbags og en hel del forbedringer på motor- og motor styring.
Mvh,
Henning