Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: god tips før jeg køber en RR 4,6 HSE (07-09-2008 10:06:53)
Henning Rogren #6732, reg. nsj
Hej Igor

En P38 er en rigtig god vogn på landevej og off-road og tilmed en ganske avanceret bil. Det sidstnævnte betyder naturligvis også der en hel del der kan gå i stykker, og hvis man ønsker en bil hvor den blot bliver afleveret på det autoriserede værksted hver gang alting ikke bare skal virker 100%, ja så skal nu nok indstille dig på det kan blive et endda meget dyrt bekendtskab, primært grundet nogle total opskruet danske reservedel priser.

Hvis du derimod selv er villig til at ”skrue” selv eller kender en af de (få) selvstændige værksteder som virkeligt kender til P38’er og selv importere reservedele fra UK eller Sverige, ja så kan du have en pragtfuld vogn kørende for et rimeligt beløb.

Det vigtigste er at du finder en bil for alting virker. Selv ”småting” som dåligt/defekt klimaanlæg, el-sæder lydanlæg er typisk til som godt kan koste dig 5k til 10k at få bragt i orden.

Motoren skal naturligvis have ensartet kompression på all 8 cylindre, generelt lyde sund, og ikke bruge vand. Automat kasse skal skifte rimeligt uden ryk og husk at prøve den i lav-gear da dette typisk ikke har været anvend ret meget.

Klimaanlægget skal give ”masser” af kold luft når det sættes til ”LO” og kompressoren skal ikke slå til og fra for ofte. Tjek om luftstrømmen kan styres op/ned og at temperatur reguleringen virker. Der sidder 3 små servo’er som skal regulerer disse og selv om de ikke koster speciel meget, så det tager det let 8 til 15 arbejdes timer at skifte dem så en reparation kan nemt blive meget dyr. En meget kendt fejl er at der kan være utætheder hvor rørende til varme systemet kommer fra motorrum ind i kabinen. Ligesom med servo’erne er de meget vanskelige at komme til, så at skifte O ringe kan også blive relativt dyrt, så Tjek gulvtæppe/bund for tegn på vand i den højre fodbrønd tættest på kadantunnellen

Luftafjedingen er betydeligt bedre og mere stabil end sit rygte, og faktisk rimeligt let at reparer på og reservedelende koster næsten mindre end til en traditionel undervogn (igen husk blot at købe dem i udlandet). Et godt tjek om affjedringen er OK, er at vognen efter at stået stille i over 24 timer skal opnår sin drift højde inden 60 sek. efter start og at den skal kunne holde højden i minut 4 – 8 timer efter motoren er slukket. En defekt bælg vil vise sig med at den typisk vil hænge med et hjørne før den andre, og den træt kompressor vil typisk kunne afsløres med at man kan høre at den starter med jævne mellemrum under kørselen

Personlig ville jeg undgå 1995 modellerne da mange af dem har haft ”børnesygdomme” som tilsyneladende har lidt svært at vokse fra. Ideelt ville jeg prøve at finde en model 2000 (ofte indregistrer i 1999) da denne har 4 airbags og en hel del forbedringer på motor- og motor styring.

Mvh,
Henning
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "intercooler"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.