Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Varm generator (11-09-2008 23:01:41)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f
Støjer din generator?

Normalt burde generatoren ikke blive alt for varm - men alt er jo relativt når vi ikke snakker reel temperatur...

Hvis en generator bliver MEGET varm, skyldes det tit og ofte at lejerne er ved at være slidt op inden i selve generatoren, og dette vil typisk give sig til udtryk i form at en høj "snerrene" lyd.

Det kan også være du simpelthen har for højt forbrug og den derfor er nødt til konstant at lade maxstrøm - Det kan også skyldes af den lader dårligt, og derved bliver belastet for meget, fordi den "prøver" at lade alt det den nu kan...

Du kan gøre følgende relativt nemt:

Ta en mellemlang skruetrækker og sæt den på generatorhuset mens bilen kører (vær obs på ikke at ramme nogle roterende dele) Når motoren så kører, skal du stikke øret ned til skruetrækkerens håndtag og bruge den som lyttestok. Hvis du kan høre en masse VOLDSOM skurren og irregulære lyde, kan det tyde på slidte lejer.

Du bør også måle hvor meget den reelt kan lade - sæt dit multimeter over på batteriet og mål spændingen mens bilen kører, den skal gerne hvis 14,4V. Hvis den er nede og vise f.eks. 12,5 13V lader din generator ikke nok, eller der er ikke brug for at lade mere - hvis den viser meget under 14,4V giver du motoren delgas (1800 o/m) og måler hvor meget den lader der - hvis den stadigt ikke stiger til 14,4 lader den ikke nok, og så kan det være et slidt eller defekt laderelæ.

Til sidst bør du måle rippelspændingen fra generatoren - du skal måle fra generatorens B+ til batteriets + med dit multimeter på vekselstrøm - her skal den ligge på 0,2 til 0,5V hvis den overstiger dette, (f.eks. 0,8V) er diodebroen i generatoren slidt eller defekt, og du skal have en ny, da dette ikke kan betale sig at reparere.

Håber du kan bruge det - hilsen Jakob.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "blinklys"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.