sv: sv: sv: sv: sv: Køb af en Range Rover 4,6 HSE (26-09-2008 16:48:02)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj
Det er egentlig simpel logik Paul,
Find et godt brændstof med masser af "krudt" i.
Hæld det i en bil, der er nyserviceret overalt:
Bremser, tændrør, olier, diverse filtre skiftet eller renset (KN-luftfilter) og pinlig ren glat bil, med de optimale vejdæk, hvori dæktrykket er hævet 0,2-0,4 bar over det anbefalede af bilproducenten).
Kør jævnt uden brug af fartpilot - kør lidt hurtigere ned af bakker og vice versa op af bakker. skift til neutral ved lyskryds og brug ellers motorbremsen hvor det er muligt og forsvarligt.
Start bilen "varm" dvs. brug en motorvarmer - gerne hele året - det skåner miljø og bil på sigt...
En RR/LR eller for den sags skyld hvilken som helst bil generelt, der ikke "skal lave noget" udover at køre ligeud kan gå "langt" på literen, hvis man forbedrer visse ting.
Jeg har alle dage kunnet køre længere på mit brændstof end bilfabrikanterne har foreskrevet. Nuvel, det koster også lidt at opnå denne "besparelse". Men jeg ser heller ikke så nøje på om det koster lidt mere servicemæssigt, hvis bilen i det hele taget "får det bedre".
Herhjemme i DK lå mit gennemsnit for nyligt på 12,4 L/100 ved almindelig kørsel over længere stræk på danske veje - det er vel OK af en tung miljøfarlig bil med permanent 4x4 og automatgear, klimaanlæg aktiveret etc...
Normalt ligger forbruget på ca. 13 - 13,7 L/100 på grund af en del småture (5-10km af gangen) ved brug af 95 Oktan. LR har iøvrigt opgivet gennemsnitsforbruget på en 4.6 V8 til 16,4 L/100.
Thorstein #7334
Og nej, jeg har ikke et råddent æg på min speederpedal!