sv: Dæktryk (02-10-2008 08:53:37)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
Skum er såmænd brugbart nok.
Du skal bare vide hvad det er du roder rundt med.
En type skum sætter en max hastighed på 80 km, efter lapning. Altså hjulet er mest at opfatte som et nødhjul, og en rigtig lapning skal gennemføres senere.
En anden type skum, som jeg har brugt på min personbil omtaler ikke denne hastighedsbegrænsning.
I et enkelt tilfælde hjalp skummet ikke, dækket blev ved at være utæt. Så jeg kørte til min dækmand, der bandede mig langt væk. Det er svært at få lim (og lap) til at holde, når der først har været skum i dækket.
Så han anbefalede et helt nyt dæk, og det var meget godt, for skaden sad i karkassen, på siden af dækket, og der duer hverken skum eller almindelig lapning.
Så det var en anelse trafikfarligt at køre med.
At et moderne dæk ligefrem rådner, det har jeg aldrig hørt fra en dækspecialist???
Min Konklusion:
skum er godt nok, til landevejen.
Noget af det er dog kun til en nødløsning, frem til nærmete dækcenter. Og det står på bøtten.
I terræn, med lavt dæktryk osv ... vil jeg dog nok foretrække et dæk med en lappet slange i.
Jeg kører Serie2a fra 1969
Med LandRover Hilsen
Jens Borchert Pedersen