sv: sv: sv: Indførsel af LR (10-10-2008 19:29:01)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj
Næh nej, det er faktisk ikke op til skattebasserne at tugte entusiasterne på den beskrevne måde.
Når et køretøj er mere end 35 år gammelt beregnes afgiften ud fra dets nypris. Den pris kan man med fordel selv søge at fremskaffe, og tolderne kan ikke skalte og valte med disse værdier.
Er køretøjet mindre end 35 år gammelt beregnes afgiften ud fra køretøjets teoretiske værdi i handel og vandel i dagspris. Denne værdi fastsætter tolderne i mange tilfælde uden smålig skelen til virkeligheden. Her betaler det sig at være på god fod med dem.
For mange billigere typer biler kan det sagtens være, at slutresultatet er at det er billigere at afgiftsberigtige efter vurderingsprincippet, altså mindre end 35 år.
Tager man f.eks. ef Skoda 1974 og indfører den brugt, hersker der ikke megen tvivl om, at et sådant prægtigt køretøj ikke er mange basseører værd i handel og vandel, måske kr. 1.000. Afgiften på vognen vil da blive kr. 650, i hvert fald i teorien. Det kan variere +- 50%
Tager man en Jaguar E-type V-12 kan værdien være kr. 400.000 og afgiften kan i grufulde tilfælde løbe op i måske kr. 250.000-
Hvis Skodaen er mere end 35 år gammel, går man ud fra nyprisen ab fabrik, og den kan snildt have været kr. 5.000. Hvis så man beregner afgift af 40% af denne værdi, jeg husker ikke hvordan det nøjagtig er med den procentsats, er udgangspunktet altså kr. 2.000 x 105% = kr. 2100,-, altså mere end dobbelt så dyrt.
E-typen havde måske en pris ab fabrik på kr. 50.000, og 40% heraf = 20.000 x 105% = kr. 21.000,-
Kommer man højere op, jeg husker ikke hvor meget, kommer der et knæk på skalaen og derefter er afgiften 180%
Den sidste beregning er helt uden skelen til standen på køretøjet og ejerens entusiastiske holdning.
Jeg holder slet ikke af tolderne (faktisk tvært imod!!!) og al deres uvæsen, men det her kan man altså ikke kritisere dem for, thi sådan er de vise ord i loven.
mvh
Knud