Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: 300 tdi er længe om at blive varm (10-10-2008 20:10:33)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj
Fjerner man vognens iboende køleblæser og erstatter den med elektrisk blæser, som kan termostatstyres, vil motoren få en bedre mulighed for at sætte passende varme.
Det er, af mange gode grunde, reelt noget skidt at køre motoren for kold.

Det absolut bedste og mest korrekte, er det gamle rullegardin, hvor man selv havde helt styr på kølesituationen. Det næstbedste er pap foran køleren.
Men jeg erkender at især den første, men bedste løsning, slet ikke er gangbar idag i de allerfleste situationer, idet det kræver at føreren besidder et vist kendskab til automobilets indre funktioner.

Og hvorfor det?

Prøv at forestille sig, at kølevandet siver langsomt ned igennem den rigeligt stort dimensionerede køler en vinterdag med - 10 grader.
Vandet i bunden af køleren vil nærmest være 0 grader. Dette stærkt afkølede vand leder man så ind i motoren, som måske er 80 grader varm i toppen.
Så kan man begynde at filosofere over, hvad dette kan give af spændinger i motorblokken med sprængte toppakninger til følge.
Dette kan jeg så underbygge ved at oplyse om, at netop de første dage med rigtig koldt vejr om vinteren er højsæson for skift af toppakninger på værksteder.

Har man den højteknologiske løsning med rullegardinet, vile forskellen på temperaturen i top og bund af køleren ikke blive nær så dramatisk og motorblokken vil ikke blive udsat for de samme kuldechock og spændinger.

En del vil jo også vide, at man ikke bare må pøse koldt vand ned i en tørkogt motor, idet man kan risikere en sprængt blok eller i det mindst toppakning. Samme materie.

mvh
Knud, der efter nogens mening er så klog, at han kan undvære det halve hovede!! :-)
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "vandpumpe"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.