sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændrørskabler hvor skal de side. (16-10-2008 10:53:58)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl
Hej Palle
Hvis det eneste der er sket, er at kablerne er taget af dækslet og du ikke har rørt ved noget andet, og motoren ellers kørte normalt før, så skal den jo også starte når kablerne kommer rigtig på igen. Når det er en RR fra 93 har den elektronisk tænding og når du skriver at der er gnist, så fejler selve tændingsanlæget ikke noget, så ville der nemlig ikke komme nogen gnist. Når der er elektronisk tænding kan du heller ikke bruge en prøvelampe til noget, så det eneste der tæller er om der er en gnist eller ej.
Opgaven er så at finde ud af hvor du skal starte med at sætte kablet til cylinder nummer 1 fast.
Selv om du har en tegning, kan du ikke bruge den til andet end en vejledning i tændingsrækkefølge. Det kan sagtens være at strømfordeleren på et eller andet tidspunkt har været afmonteret eller er flyttet så tegningen ikke længere passer. Jeg har ofte set at den er blevet vendt 180°.
Du er nød til selv at finde toppunkt for kompressionsslag på cylinder nummer 1 og så starte med at sætte kablet i dækslet så det passer med der hvor rotoren peger hen. Derfra kan du så følge tegningen mht. rækkefølge de øvrige kabler skal monteres i.
Du finder lettest toppunkt for kompressionsslag på cylinder nummer 1 ved at skrue tændrøret ud og igennem hullet forsigtig mærke med feks. en skruetrækker, hvornår stemplet er i top. Vær opmærksom på at det kun er hver anden gang stemplet er i top, det passer med tænding (det skal passe med at ventilerne på cylinder 6 begge vipper) og husk kun at dreje motoren den rigtige vej rundt.
God fornøjelse
Mvh. Benny #2711