sv: Centerspil på defender (30-10-2008 17:40:35)
Lars Jørgensen #1584, reg. fyn
Hej Morten
Taler vi om el, mekanisk eller hydraulisk spil?
Det er korrekt at Karsten Bøgvad er ved at montere et helt nyt mekanisk Koenig spil centralt i hans 110. Karsten arbejder med en ide således at han kan trække både for- og baglæns.
Ole Pedersen fra Vestjylland har monteret et helt nyt mekanisk Koenig spil bag bagakslen i sin Lightweight, hvilket virkede særdeles god under det netop afholdte Sealand Challenge. Ifølge Ole virkede det suværent under det seneste Pomerania. Oles kan også trække både for- og baglæns.
Karsten Schibsbye har et ladmonteret hydraulisk spil på sin 90 TD5 som trækker fremad vha en blok ved bagbroen.
Selv har jeg et 2 år gammelt mekanisk Koenig monteret foran på min 90 TD5, men det er min ide at dette skal ind og ligge mellem gearkassen og tanken under ladet. Pga tankens placering kommer mit nok ikke til at trække baglæns (men det er jo også fremad vi skal, eller hvad...........)
Foers Ibex har udviklet et system hvor det centermonterede spil trækker bagud og via en blok og diverse ruller fremad igen. Han er rent faktisk i stand til at "parallelforskyde" Ibexen langs en stejl skråning. Han har iøvrigt taget patent på systemet!
I mine øjne er 2 spil ikke blot fordyrende men bidrager også med ekstra vægt. Man skal samtidig være opmærksom på at spil med planetgear normalt ikke er særlig glade for nedfiringer, idet bremsen bliver ekstrem varm og ofte virkningsløs.
Ved det netop afholdte Sealand Challenge var det kun meget få biler der kørte med 2 spil.
Du er velkommen til at kontakte Ole Pedersen eller undertegnede hvis det kan have din interesse. Og det gælder vel også for Karsten Bøgvad og Karsten Schibsbye.
Blot mine egne erfaringer.
med venlig hilsen
Lars /1584 fyn