Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Centerspil på defender (30-10-2008 17:40:35)
Lars Jørgensen #1584, reg. fyn
Hej Morten

Taler vi om el, mekanisk eller hydraulisk spil?

Det er korrekt at Karsten Bøgvad er ved at montere et helt nyt mekanisk Koenig spil centralt i hans 110. Karsten arbejder med en ide således at han kan trække både for- og baglæns.

Ole Pedersen fra Vestjylland har monteret et helt nyt mekanisk Koenig spil bag bagakslen i sin Lightweight, hvilket virkede særdeles god under det netop afholdte Sealand Challenge. Ifølge Ole virkede det suværent under det seneste Pomerania. Oles kan også trække både for- og baglæns.

Karsten Schibsbye har et ladmonteret hydraulisk spil på sin 90 TD5 som trækker fremad vha en blok ved bagbroen.

Selv har jeg et 2 år gammelt mekanisk Koenig monteret foran på min 90 TD5, men det er min ide at dette skal ind og ligge mellem gearkassen og tanken under ladet. Pga tankens placering kommer mit nok ikke til at trække baglæns (men det er jo også fremad vi skal, eller hvad...........)

Foers Ibex har udviklet et system hvor det centermonterede spil trækker bagud og via en blok og diverse ruller fremad igen. Han er rent faktisk i stand til at "parallelforskyde" Ibexen langs en stejl skråning. Han har iøvrigt taget patent på systemet!

I mine øjne er 2 spil ikke blot fordyrende men bidrager også med ekstra vægt. Man skal samtidig være opmærksom på at spil med planetgear normalt ikke er særlig glade for nedfiringer, idet bremsen bliver ekstrem varm og ofte virkningsløs.

Ved det netop afholdte Sealand Challenge var det kun meget få biler der kørte med 2 spil.

Du er velkommen til at kontakte Ole Pedersen eller undertegnede hvis det kan have din interesse. Og det gælder vel også for Karsten Bøgvad og Karsten Schibsbye.

Blot mine egne erfaringer.

med venlig hilsen

Lars /1584 fyn
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "olietryk"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.