sv: Stepper motor til 3,9 (04-11-2008 12:46:03)
Thorbjørn Nørgård
Hej Bo
Jeg har selv haft en 3,9 efi fra 93 i lidt over et år. I den tid har jeg kørt 30000 km i den. Jeg har regnet på merudgiften i forhold til min gamle Saab 900, men kalder det så hobby, tjenstlig kørsel osv. Så får jeg det lidt bedre. Til gengæld kører jeg ikke hele tiden udstødningsrør af på skovvejene.
Da jeg fik vognen havde jeg problemer med tomgangen, omend modsat af dine. Den røg op på 2000 omdr. når jeg startede og var meget længe om at falde til ro.
Steppermotoren er en solenoide, som skal trække sig sammen/ skyde sig ud ved tildeling af rette impuls.
Selve akslen er af plastic og derfor følsom overfor for megen rensning og makken.
Jeg testede min ved at sætte strøm på udenfor og den trak sig fint sammen eller skød sig ud, men genmonteret fungerede den ikke optimalt. Der var for meget friktion til de fine små bevægelser som den jo skal kunne give for at korrigere for motorbelastning.
Så prøvede jeg at rense den, men da koksen var væk faldt den fra hinanden.
Jeg købte en ny fra Paddocks til ca. 550 kr og den har virket fint siden. Meget rolig og stabil tomgang nu bortset fra en lille smule tøven når jeg standser fra kørsel. Jeg har mistænkt speedtransduceren for at være slidt.
Jeg har konstant en eller anden dims( el-spejle, el-forrude, kørelys osv.) som ikke virker pga. periodevis dårligt stel.
Nogle kalder det sjæl og charme- jeg kalder det engelsk fravær af kvalitet og lever med det, fordi RRC er uovertruffen i terræn, på dårlige veje og også fin på landevej bortset fra max. 8 km / liter ved 90 km. timen.
mvh
Thorbjørn Nørgård