sv: Topstykke 2,5 TD (14-11-2008 07:26:15)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl
Det er _muligt_ at svejse revner i både støbejerns- og aluminiums-topstykker. Igen af processerne er dog helt enkle, og kræver ganske ofte noget mere grej en almindelige perlegrusmekaniker har til sin rådighed.
Svejsning af støbegods er en hel kunstart. Emnet varmes (ensartet) op til ca 800 grader, hvorefter der svejses med specialelektroder imens emnet er rødglødende. Herefter varmes emnet op igen for at udligne varmestress.
Efter svejsningen skal topstykket planslibes og derefter trykprøves.
Reparationen _kan_ altså lade sig gøre; men det er mest i forbindelse med restaurering af ældgamle biler (uden mulighed for extern reservedelsleverance) at sådanne reparationsmuligheder tages i brug.
Rent økonomisk vil jeg formode det ville være billigere at købet et andet (nyt eller brugt) topstykke.