Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: blow off på en gl. td er (15-12-2008 23:35:46)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj
Hejsa Martin med flere...

Du spørger om erfaring/mening, erfaring på en diesel har jeg ikke (har på benziner) men en mening har jeg og det er at en blow-off er noget vås(!) på en gammel diesel som din (og min for den sags skyld). Du vil få meget mere ud af en ladeluftkøler hvis ikke der en i forvejen. På en benziner, som de er lavet til, er det en lidt anden sag. Om man bruger en blow off der dumper til det fri eller en by-pass som returnerer ladeluften er mindre betydende, det handler om flere ting: på en benziner er der et gasspjæld og når det lukkes ved et gearskift kan turboen ikke komme af med ladeluften og ved højere tryk går den i ”surge” (kender ikke noget dansk ord for det) hvilket er stærkt skadeligt da den roterer med 150.000-200.000 omdr./min. Luften ”slår tilbage” inde i systemet og det siger nogle sjove piv lyde fra turboen (har prøvet det på min benziner) men turbinen hopper i lejerne og med det omdrejningstal er det ikke sjovt. Det fjerner en dump valve/by pass ved at der ikke længere er det skadelige overtryk. By-pass’en har også den funktion at holde gang i luftflowet så der er mindre tøven når der gives gas igen. Kan man lave rørføringen så luften også cirkulerer i ladeluftkøleren er det ekstra fint da ladeluften køles (igen). At by-pass’en ikke har nogen effekt på en diesel skyldes at dieslen ikke har noget gasspjæld og ladeluften løber igennem motoren da ventilerne jo åbner og dermed holdes der gang i luftstrømmen… Så med mindre man synes det lyder fedt med det hvæs der kommer ved hvert gearskift er der ikke meget grund til at bruge tid på det, der er i hvert fald ikke meget teknisk belæg for indretningen på en ældre diesel. Efter min mening…

Mvh
Jesper, med RRC med VM diesel, uden blow-off!
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "balljoint"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.