sv: sv: sv: sv: Snekæder i Norge (06-01-2009 17:11:43)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj
Som bekendt, så bor jeg i Norge, og har en del kørsel i fjellet.(Tuddal/Gausta). Det aller bedste er selvfølgelig Pig-Dæk. Har man pigge på en LR,- alle modeller, så er kæder overflødigt.
Vælger man derimod, helårs dæk, så kan kæder være nødvendigt, men jeg vil anbefale på det kraftigste, at man har på alle 4 hjul, så man kan bruge 4 hjuls drift. Selvom det måske er lovligt at bruge kæder kun på én aksel, uden at bruge 4wd, så er det ikke nogen gode løsning, så heller 4wd uden kæder. Firehjuls drift, med kæder kun på den ene aksel er ret livsfarligt. (Selv kærestens Skoda Felicia får kæder på begge aksler når den skal NED af en fjellside!)
Beslutningen bliver måske mellem kæder til 4 hjul, eller et sæt pigg-dæk? til ca samme pris. Jeg vil vælge piggene til enhver tid!
Tips! Ta 4 fælger med, og køb pigg-dæk her i Norge. De er væsentlig billigere end i DK,(pga større omsætning af vinter dæk) desuden er gummi blandingen lidt blødere end den samme dæk fabrikat/modell i DK, og har forbavsende bedre egenskaber.
Husk dog at skifte til sommer/helårs i god tid i DK, da "vintergummi" forsvinder som dug for solen når temperaturen overstiger +6C.
Håber du får en herlig (og sikker) vinter tur til Norge!
Hilsen, David 2217.