sv: sv: sv: sv: sv: sv: "Blyfri" (08-01-2009 14:22:33)
Ole Jensen #7456, reg. øsj
Mirakelmiddel !! - nej bestemt ikke. Hvis det var tilfældet, var det forlængst monteret på nye bil der forlader samlebåndet. Bilproducenter søg altid efter den billigste og nemmeste måde at nedbringe brandstof forbruget på. At man vælger brug salgsargumenter der ikke har hold i virkligheden !!!? det er vist ikke noget nyt, som en sjovt enktdotee !! , der findes ejendomsmælger som sælger jordstykker på månen, og der findes besynderligt nok køber til disse jordlodder, det er sku´da værkstedshumor af høj kaliber.
Naturlig skeptisk over for nyt og uprøvet er blot sundt fornuft, den indgangsvinkel er en god begyndelse.
Jeg henviste netop til de to homepage således at man selv kunne fordybe sig i emmet, og derved komme til sig egen konklusion om fup/fakta. Man kan også google emmet og derved udvide sin horisont ydeligere.
Evnen til køre på unlead petrol med Gl. motorkonstruktion er det som har skabt en vis renosanse for fuel catlyst på tin amalgam, hvis man altså vælger at betragter det fra en veteranbils ejers synspunkt. Der er således, der en hele del britiske automobilejer som er blevet opmærksom på denne egenskab, men de har naturligvis også en mere familiær og hjemlig indgangsvinkel til emmet end os andre dødelige.
Ja, selvfølglig slides tin amalgam op, det er jo hele essensen !! at den afgives til brandstoffet.
Min egen kendskab til tin amalgam er faktisk af ældre dato. Som elev på flyskolen tilbage i midt 80érne, udviklet jeg noget som mine klassekammerater omtalte som et unaturligt højt intresse niveau for ældre flymotor, specielt RR Merlin og den licens bygget Packard V-1650 havde min forkærlighed. Således af mange omveje, biveje, og underligt sidespor stiftede jeg bekendskab med Henry Broquet arbejde med at normaliser motorydelsen når brandstoffet var af svingene kvalitet.
Tilbage i midt 80érne tilsatte oileproducenterne stadigvæk bly til benzinen. Så der var ingen behov for alternativ midler, og alt den viden var derfor glemt end til jeg for et par år siden kort varigt havde et project kørende englænder som delte min Gl. interesse for Merlin, Vintrekrigs offensiv, Mr. Boguet´s arbejde osv. Lidt overraskende kunne han berette om gode tilbagemeldinger af tin amalgam tilsætning i forbindelse med brug af unlead petrol på Gl. veteranbiler.
Min nysgerrighed blev tændt. Efter lang svær forhandlinger med mig selv, fordi man har en hvis faglig stolthed man ønsker at sætte overstyr, blot på grund for nyt udokumenteret "Mirakelmiddel", valgte jeg alligevel mod sundt fornuft at købe et in-tank element til afprøvning(bemærk,ståltank). Mens jeg ventede på post fra UK, grinte jeg højlydt af min selv, tænk at jeg" med min faglig bagrund kunne faldbydes til at købe sådan en gang pladder (tåbe).
Derfor overraskes jeg noget da jeg efter et stykke tid begyndte mærke en bløder motorgang, ikke noget der var forventeligt med den prøvebænk som jeg benytter, Rover V8 3,5L (8,13-1 comp), den motor er absolut ligeglad med unlead pertol, men alligevel en bløder gangkultur ??.
Det er bestemt ikke brandstofbesparelsen jeg jagtede, holder ikke regnskab med mit forbrug mere, det er ca. omkring 5-7 km/l, tal fra den gang jeg dysset og kaliberet mine S.U. carb.. Mit køre mønster er meget normalt, når jeg møder en tankstation drejer jeg ind og tanker fuldt, med højste octane mulig, og håber jeg har nok fuel til at nå frem til næste tankstation. Helt normalt når man køre V8 + 4x4.
Ville blot fortælle fra min egen førstehånds oplevelser med fuel catlyst.
Nogle tror på Gud, nogle på Buddha, andre igen på Allah, der ingen der noglesinde har fået udstedt et garantibevis, alligevel en stor fanklub ?
Gad vide om Henry Broquet havde fat i den lang ende ?? jeg har for 400 kr tin legering i min tank, og der bliver det liggende indtil er opløst.
Mv. Ole