Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: "Blyfri" (08-01-2009 14:22:33)
Ole Jensen #7456, reg. øsj
Mirakelmiddel !! - nej bestemt ikke. Hvis det var tilfældet, var det forlængst monteret på nye bil der forlader samlebåndet. Bilproducenter søg altid efter den billigste og nemmeste måde at nedbringe brandstof forbruget på. At man vælger brug salgsargumenter der ikke har hold i virkligheden !!!? det er vist ikke noget nyt, som en sjovt enktdotee !! , der findes ejendomsmælger som sælger jordstykker på månen, og der findes besynderligt nok køber til disse jordlodder, det er sku´da værkstedshumor af høj kaliber.

Naturlig skeptisk over for nyt og uprøvet er blot sundt fornuft, den indgangsvinkel er en god begyndelse.

Jeg henviste netop til de to homepage således at man selv kunne fordybe sig i emmet, og derved komme til sig egen konklusion om fup/fakta. Man kan også google emmet og derved udvide sin horisont ydeligere.

Evnen til køre på unlead petrol med Gl. motorkonstruktion er det som har skabt en vis renosanse for fuel catlyst på tin amalgam, hvis man altså vælger at betragter det fra en veteranbils ejers synspunkt. Der er således, der en hele del britiske automobilejer som er blevet opmærksom på denne egenskab, men de har naturligvis også en mere familiær og hjemlig indgangsvinkel til emmet end os andre dødelige.

Ja, selvfølglig slides tin amalgam op, det er jo hele essensen !! at den afgives til brandstoffet.

Min egen kendskab til tin amalgam er faktisk af ældre dato. Som elev på flyskolen tilbage i midt 80érne, udviklet jeg noget som mine klassekammerater omtalte som et unaturligt højt intresse niveau for ældre flymotor, specielt RR Merlin og den licens bygget Packard V-1650 havde min forkærlighed. Således af mange omveje, biveje, og underligt sidespor stiftede jeg bekendskab med Henry Broquet arbejde med at normaliser motorydelsen når brandstoffet var af svingene kvalitet.

Tilbage i midt 80érne tilsatte oileproducenterne stadigvæk bly til benzinen. Så der var ingen behov for alternativ midler, og alt den viden var derfor glemt end til jeg for et par år siden kort varigt havde et project kørende englænder som delte min Gl. interesse for Merlin, Vintrekrigs offensiv, Mr. Boguet´s arbejde osv. Lidt overraskende kunne han berette om gode tilbagemeldinger af tin amalgam tilsætning i forbindelse med brug af unlead petrol på Gl. veteranbiler.

Min nysgerrighed blev tændt. Efter lang svær forhandlinger med mig selv, fordi man har en hvis faglig stolthed man ønsker at sætte overstyr, blot på grund for nyt udokumenteret "Mirakelmiddel", valgte jeg alligevel mod sundt fornuft at købe et in-tank element til afprøvning(bemærk,ståltank). Mens jeg ventede på post fra UK, grinte jeg højlydt af min selv, tænk at jeg" med min faglig bagrund kunne faldbydes til at købe sådan en gang pladder (tåbe).

Derfor overraskes jeg noget da jeg efter et stykke tid begyndte mærke en bløder motorgang, ikke noget der var forventeligt med den prøvebænk som jeg benytter, Rover V8 3,5L (8,13-1 comp), den motor er absolut ligeglad med unlead pertol, men alligevel en bløder gangkultur ??.

Det er bestemt ikke brandstofbesparelsen jeg jagtede, holder ikke regnskab med mit forbrug mere, det er ca. omkring 5-7 km/l, tal fra den gang jeg dysset og kaliberet mine S.U. carb.. Mit køre mønster er meget normalt, når jeg møder en tankstation drejer jeg ind og tanker fuldt, med højste octane mulig, og håber jeg har nok fuel til at nå frem til næste tankstation. Helt normalt når man køre V8 + 4x4.

Ville blot fortælle fra min egen førstehånds oplevelser med fuel catlyst.

Nogle tror på Gud, nogle på Buddha, andre igen på Allah, der ingen der noglesinde har fået udstedt et garantibevis, alligevel en stor fanklub ?

Gad vide om Henry Broquet havde fat i den lang ende ?? jeg har for 400 kr tin legering i min tank, og der bliver det liggende indtil er opløst.

Mv. Ole
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "plejlstang"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.