Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Japanerspillet part II (23-01-2009 10:31:01)
Ib 0219
Sikkerheden omkring brug af spil har før været oppe og vende, og som Jens skriver er det ikke bare lige.

Man skal have nogen indsigt i hvad det er for kræfter man sætter i gang når man betjener et spil, enten i forbindelse med selvbjærgning eller til at trække en anden fri.

Brudstyrke er en ting, men sikkerhedsfaktoren er rigtig vigtig.

PUWER (svarer mere eller mindre til arbejdstilsynet) som står for de sikkerhedsregler man arbejder efter i England ser sådan ud:

Warn wire Warn wire Syntetisk reb
8 mm 9 mm Plasma 12
11 mm
Estimeret brudstyrke 4110 kg 5753 kg 9525 kg
Sikkerhedsfaktor 2:1 2:1 2:1
Sikker belastning 2055 kg 2876 kg 4762 kg

Som Jens også skriver skal der ikke meget til før man kan risikere at komme op på maksimal belastning, typisk i situationen hvor den der bliver trukket fri samtidig hjælper med hjul/transmission i funktion. Det der ofte ses i den situation er at wiren slækkes, den der forsøges trukket fri ruller eller glider en eller et par meter baglæns, wiren strammes op i et ryk, og så er chancen for wirebrud absolut til stede.

Desværre en situation man ofte ser, uden at der tilsyneladende er nogle der tænker en døjt over belastningen.

Der er tilsvarende regler for træktov. De træktov man anvender på Eastnor, har en anbefalet brugsbelastning på 2000 kg, men sikkerhedsfaktoren er 1:7 hvilket vil sige at brudstyrken er 14 tons. Når tovet så anvendes til bjærning halverer man sikkerhedsfaktoren, så et godkendt 2 tons tov "ender" på en sikkerhedsbelastning på 7 tons. Så et tov med en BRUDSTYRKE på 4 tons er ren hasard i forbindelse med terrænkørsel, da sikkerhedsfaktoren er helt nede på 2 tons hvilket er mere end mange af de biler vi kører rundt med.

Har nævnt det før, og gør det gerne igen - ligesom vi har det grønne kort, kan vi sagtens opstille regler for hvad der kan/må anvendes i forbindelse med klubarrangementer.

Der er tilsynelandende masser af viden rundt omkring hos enkeltmedlemmer i klubben.

mvh
Ib 0219
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "krumtap"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.