sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske fjedre (28-01-2009 00:35:28)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl
Hej Ole.
Det lyder besnærende, at vi selv kan få produceret vores TIC fjedre, men jeg er jævnligt i kontakt med Paul Heystee, og hovedårsagen til at han har haft leveringsproblemer, er netop at han stille utroligt høje krav til kvaliteten af både stål og udførslen af arbejdet, så selv om man har designet, er det ikke sikkert at kvaliteten bliver bedre.
Jeg har som bekendt kørt med mine TIC fjedre siden 2000, jeg har et 100 kg. tungt Köenig på fronten, alt mit værktøj i kassen under sædet, og rummet bagerst i 109"erens venstre side fyldt op med sjækler og andet tungt krimskrams. Kort sagt min bil er ret tung.
Jeg har ikke sparet den i terrænet, og har blandt andet krydset en regnvands rende med 40 km.i timen, hele bilen lettede fra jorden, og jeg var spændt på om fjedrene ville holde til det. De klarede det i fin stil, så jeg er meget tilfreds.
På et tidspunkt syntes jeg at bilen hang lidt vel meget i venstre side, og jeg kontaktede Paul, han bad mig tage et par billeder, og efter jeg sendte dem til ham, havde jeg et nyt fjederlag tre dage efter, jeg må dog indrømme at det nok nærmere skyldtes vægtfordelingsproblemer, end fjedertræthed.
Jeg spurgte en dag Paul hvor længe han mente at fjedrene ville holde, og han så forbavset på mig, og sagde at 25 år skulle de da sagten kunne holde, det gør de jo på de spanske Santaner.
Min pointe er, at det kan godt være at TIC fjedrene er dyrere, men skal man skifte bare halvt så tit, så er pengene tjent hjem igen, og så kører man jo de næste tyve år gratis. :o})
Jeg ved at Paul lige er ved at sætte et stort parti i ordre, hvis han ikke har gjort det endnu, kan man måske komme med på hans forudbestillingsliste og få rabat.
Venlig hilsen
Hartley