sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 - eller hva´??? (04-02-2009 20:15:01)
Verner Andersen #2749, reg. ssj
TD4benævnelsen bruges både på den nyeste Defender m.
Pumamotoren (gad vide hvad der sker hvis man kommer en tiger i tanken?) og Freelanderen m. Bavariamotoren.
300TDImotoren er nok den bedste og mest driftsikre og
perlegrusmek-venlig LRmotor der er lavet til dato, den kan dog ikke klare de skrappe møljøkrav og så er den meget overfølsom for overophedning.
TD5 er 5 cyld. og kraftfuld og tager betaling for ulejligheden hvis den presses. Den har såkaldt pumpe-dyse
indsprøjtningssystem, dvs. i hver dyse sidder en pumpe som aktiveres af en kam på knastakslen, dieselmængden reguleres elektronisk, ideen m. pumpe-dyse er af ældre dato og bruges mest på større dieselmotorer.
Pumamotoren TD4 er m. common-rail- (fælles skinne) en central pumpe trykker dieselen op til omkring 1500-1800 bar
og så regulerer elektronikken mængden og indsprøjtningstidspunktet for den enkelte dyse.