Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Friture olie i LR 109" SIII ...Erfaringer? (04-02-2009 21:20:57)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj
det er IKKE nok bare at bundfælde olien.
jeg har kørt meget på raps både i VW og LR. og mine er faringer er at det er meget vigtigt at olien er rigtigt filtreret. ved bundfældning alene har stadig en del "frugtkød" i olien som sætter sig i filtrene som sådan noget hvidt snottet snadsk i løbet af 2 sekunder. derudover er den masse partikler i oilen som ikke synlige for olien men som har indvirkning på indsprøjtningssystemet.
olien SKAL filtreres ned til maksimum 3my partikelstørrelse.
for ikke at gi filterproblemer, når det er sagt er det dog altid klogt at køre rundt med et ekstra filter, samt sætte et billigt papirfilter foran dieselfilteret.
da rapsolie er tungere end diesel vil det også hvirvle gemmel slam op i tanken så det er klogt at rense tanken helt før man begynder at køre på raps.
kører du på gammel fritureolie skal du være opmærksom på at dette udparafinerer ved +5 grader eller højere og derfor kun duer til meget varme forhold. idet proteinbindingerne brydes ved stegning.

mht dyser og insprøjtning har jeg lagt mærke til at min gamle CAV/Lucas fordelerpumpe havde meget svært ved at håndtere visositeteten rapsen selv ved 50/50 blandingsforhold (regulatoren virkede meget dårligt og kunne næsten ikke regulere ned) mens bosch pumperne på vw'eren åd det rimeligt ubesværet. bosch pumpen er også meget mere robust konstrueret end cav'en
under alle omstændingheder vil jeg til 100% drift anbefale forvamning af brændstoffet ved vandvarmeveksler og elvarmer på filtret, samt en lidt højere åbningstryk på indsprøjtnignsdyserne

der er mange overvejelser og det vil være alt for meget at skrive her. men prøv at tjekke:

http://www.monopoel.de/
http://www.fmso.de/forum/index.htm
http://www.folkecenter.net/dk/rd/transport/raps/8847/
http://rapsbil.dk/
http://rapsbiler.dk/

og ellers ring hvis du har nogen spørgsmål
men test lige med forskellige blandingsforhold af diesel og raps for du bare hælder 100% på står der med totalt kvalt motor.

vh
Jacob Geltzer
20607305
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "hovedleje"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.