sv: sv: rust/tæring imellem bremserør bremsecylinder. (05-02-2009 18:59:25)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj
Jeg har igennem årene forsøgt med lidt af hvert, for at holde nipler, rør og gevind i vigør, men uden mærkbar gavnligt resultat.
Min erfaring er at jo mere sløjt et bremserør er, dvs forknoklet krave på røret og/eller rusten bund i hullet i cylinderen, jo hårdere skal der spændes, for at få samlingen tæt, og jo værre bliver sammengroningen, uagtet smøremidler, til næste gang man skal have fat i skidtet.
Alligevel smører jeg, i håb om miraklet en dag vil indfinde sig, stadig med lidt kobberfedt.
Så er det da lidt lettere at sikre sig en tæt sammenføjning uden at viste røret, idet man så ikke skal overvinde så megen friktion ved tilspændingen.
Og fordi man ved, at tilspændingen skal kunne foretages med fingerkraft næsten helt i bund, undgår man tvivl om niplen er skruet skævt i.
Selvfølgelig skal man ikke stoppe det hele til i kobberfedt, men man nøjes med at smøre et ganske tyndt lag på røret op til kraven og udvendigt på omløberen.
Husk, at der i handelen findes specielle bremserørsnøgler. Almindeligvis findes det som en svær ringgaffelnøgle, 10 og 11 mm, med åben ring, så man kan komme ind over røret og få ordentlig fat i omløberen. En almindelig gaffelnøgle er meget tilbøjelig til at kamme over, hvorefter alt det fæle værktøj kommer igang, og der skal så laves nyt rør!
:-)
mvh
Knud