sv: sv: sv: sv: lapning af dæk (14-02-2009 09:02:52)
Kim Horsevad
Til Thorstein - og andre interesserede...
Der er to måder at lappe et dæk på - den rigtige og den forkerte...
Den "forkerte", eller "Nødløsningen" er at man uden at tage dækket af fælgen stopper en ekspanderende gummiprop ind i hullet. Metoden er meget brugt til langsomtkørende køretøjer - traktorer, entreprenørmaskiner, dumpers, etc, men regnes normalt kun for nødreparation i forhold til hastighedsdæk.
Denne metode virker i øvrigt kun til slangeløse dæk
Og ja, har hørt nogle historier om at især tyskerne ikke kan lide denne slags reparationer - måske er det begrundet i deres motorvejshastighed....
En korrekt lapning - stadig slangeløse dæk - hvor dækket tages af fælgen, og lappen isættes indefra, bliver lige så stærk som et nyt dæk. Dette er selvfølgelig under forudsætning af at hullet er så lille at karkassens stål-radial-struktur ikke er beskadiget.
For dæk med slanger er der ingen valgmulighed - der er kun den rigtige måde at gøre det på. Dækket løsnes fra fælgen, slangen lappes, og det hele sættes sammen igen.
//Kim Horsevad